Del

Undervisning i indkøb

Unge står over for store fristelser og lokkende tilbud, når de skal købe ind i supermarkedet. Forbrugerrådet Tænk vil med et nyt undervisningsmateriale hjælpe de unge på vej til at blive mere bevidste forbrugere.

Et nyt undervisningsmateriale skal uddanne unge mennesker til oplyste, stærke forbrugere. Undervisningsmaterialet eksemplificerer, hvor mange valg man som forbruger står over for i en indkøbssituation. Især unge har brug for en solid ballast, til når de flytter hjemmefra og selv skal stå for indkøbene. Så undgår de at bruge for mange penge og at købe varer, der faktisk ikke er, hvad de udgiver sig for at være, forklarer Sofie Risborg der er projektleder på Tyg på det hos Forbrugerrådet Tænk, der står bag undervisningsmaterialet:

”Når man handler, er der utrolig mange valg, der skal træffes. Supermarkederne og producenterne har forskellige metoder, de bruger for at få dig til at købe deres varer. Vi vil gerne have de unge til at stoppe op og være klar over, hvorfor de vælger, som de gør,” forklarer Sofie Risborg. 

Plads til forbedring

Ser man på tallene bag, er der nemlig brug for en indsats blandt unge på erhvervsskolerne og andre ungdomsuddannelser, hvis de unge skal ændre kostvaner og blive til kritiske forbrugere. Kun 21 % af erhvervsskoleeleverne spiste dagligt grøntsager i 2014 - for gymnasieeleverne var tallet på 41 %. Og for eksempel drak hele 31 % af erhvervsskoleeleverne energidrik 2-4 gange om ugen. Det viser tal i en rapport fra Statens Institut for Folkesundhed.

”Hvis man har lyst til at drikke energidrikke, så skal man selvfølgelig gøre det. Men jeg tror, at mange ville blive overrasket over, hvad en energidrik egentlig indeholder og hvor mange penge de kan spare, hvis de dropper drikken. Det her nye undervisningsforløb skal klæde de unge bedre på, så de lærer at læse en næringsdeklaration rigtigt, og får den information, de har brug for, for at træffe et godt valg”, uddyber Sofie Risborg om det nye undervisningsmateriale. Undervisningsmaterialet er designet med både billeder og video og gennem to casepersoner, Laura og Nikolaj, bliver de unge guidet gennem et supermarked, hvor de skal diskutere sig frem til de valg, som casepersonerne skal træffe. Udover opgaveløsningen er der også udviklet en quiz til hele klassen.

Mere info

Undervisningsmaterialet er målrettet erhvervsskoleelever og passer til læringsmålene for faget Samfund og sundhed på grundforløb 1. Undervisningsmaterialet er gratis og er estimeret til at vare to lektioner. Derudover kan underviseren vælge at anvende noget af det supplerende materiale på hjemmesiden og tage de unge med en tur i supermarkedet.

Selvom materialet er målrettet erhvervsskoleelever, kan det i høj grad også benyttes af folkeskolens ældste klassetrin eller andre ungdomsuddannelser såsom HTX, HHX og STX .

Du finder materialet her: ’Bliv klar til en tur i supermarkedet’

 

 

  • Danske Erhvervsskoler og –Gymnasier
  • Ny Vestergade 17, 2. sal
  • 1471 København K