Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier SPOT på uddannelserne
 
 
 
 

Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier | juni 2017

 
 
 
 

Flere digitale projekter på erhvervsskolerne

Der er mange nytænkende digitaliseringsprojekter i gang på erhvervsskolerne. Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier (DEG) ser dog gerne endnu flere it-projekter og efterlyser muligheden for at systematisere videndeling skolerne imellem.

- Vi bliver alle sammen klogere gennem de spændende it-projekter og forsøg med digitale læringsformer, der kører på skolerne. Men vi har brug for at få indsatsen rammesat, så vi sikrer, at nye digitale erfaringer og viden bliver samlet op, delt og brugt bedst muligt i hele undervisningssektoren, siger Lars Kunov, direktør i DEG.


Læs mere

 

 

Digitalisering til debat på Folkemødet

DEG har i samarbejde med Uddannelsesforbundet og elevorganisationerne EEO og LH arrangeret en debat med titlen: Hitter digitalisering af eud? Er de unge digitalt påklædte?

Omdrejningspunktet er digitalisering af uddannelserne set fra de unges perspektiv. Alle er velkommen. 


Debatten foregår på Grønbechs Hotel lørdag den 17. juni kl. 10.15-11.15.

 

 

Hhx- og htx-elever underviser folkeskoleelever i at kode

I Tønder underviser hhx- og htx-eleverne 8. klasse i kodning. Forsøget er rammesat under netværksprojektet CrossingIT.

På Det Blå Gymnasium i Tønder er den digitale strategi på plads, og fokus på digitaliseringens mange muligheder er bredt forankret i organisationen. Derfor var man heller ikke i tvivl om, at skolen skulle være med i Region Syddanmarks netværk ”CrossingIT”, da muligheden bød sig.


Læs mere

 

 

IT-værktøj højner kvaliteten i praksis-undervisning

På Social- og Sundhedsskolen Esbjerg har man gennem det seneste år udviklet et it-baseret værktøj, der højner kvaliteten i den praksisnære og simulationsbaserede undervisning. Særligt videodokumentation af opgaveløsningen har vist sig værdifuld.

Henning Lorentzen, pædagogisk it-koordinator på Social- og Sundhedsskolen Esbjerg, mener mange andre eud-fag vil kunne have gavn af lignende it-værktøj.


Læs mere

 

 

Lærerrollen skifter karakter

På CELF har man det seneste skoleår afprøvet digitale læringsforløb for GF1-elever på mekanik og motor. Eleverne blev blandt andet undervist i matematik via platformen PraxisOnline, hvilket gav overraskende og positive resultater.

En af overraskelserne var lærerrollen, der skiftede karakter – et andet, at der blev mere tid til de lidt svagere elever.


Læs mere

 

 

Undersøgelse af it i undervisningen

Undersøgelser viser, at 50 % af underviserne på eud, hhx og htx oplever, at it er et fokusområde for hele skolen. For AMU gælder det 56 %. Omkring 40 % af alle underviserne mener, it primært er drevet af ildsjæle.

- Digitaliseringsprojekter skal ikke køres primært af ildsjæle, det er for sårbart. Digitalisering skal forankres strategisk på hele skolen, siger Lars Kunov direktør i DEG. 


Læs mere

 

 

 
 
 

Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier  -  Ny Vestergade 17, 2. sal  -  1471 København K
Tlf.: 333 77 888

 
 
Frameld nyhedsbrev