Del

Fleggaard gør afsætningsfaget mere relevant på IBC Aabenraa

Fleggaard er fast samarbejdspartner for IBC Aabenraa og gør dermed især afsætnings-undervisningen for hhx-eleverne mere relevant. Fleggaard selv oplever, det er inspirerende at få nye input fra de unge.

Fleggaard har flere gange været gæst på IBC Aabenraa og fungeret som case for hhx-elever i faget afsætning. Så sent som i forrige uge var marketingschefen i Fleggaard Detail, Nikolai Fink forbi for at holde et oplæg for 120 af lektor Mogens Christian Frederiksens tredjeårselever. Et oplæg, der kan give noget til både eleverne og Fleggaard selv.

- Jeg kan bidrage med cases, som de studerende kan arbejde videre med ved at bruge den teori, de har fra faget. Denne gang stillede jeg en helt konkret opgave, hvor de kan byde ind med mediestrategi og idéer til, hvordan man i fremtiden skal markedsføre sig over for unge, fortæller Nikolai Flink og forklarer, at der er flere grunde til, at han gerne vil indgå i sådan et samarbejde med eleverne.

- Vi føler, vi har en forpligtelse til at hjælpe uddannelsesstederne og bidrage til, at de unge mennesker kan få en god og relevant uddannelse. Vi har også en interesse i, at flere unge får en mere nuanceret indsigt i, hvad vi er for en virksomhed. Og så vil vi gerne have feedback. Vi vil gerne lære noget af nogen andre, siger han.

Cases giver aha-oplevelser og højner niveauet

Mogens Christian Frederiksen oplever, at oplæg fra virksomheder som Fleggaard er helt uundværlige, fordi de kan gøre undervisningen meget mere aktuel og relevant. - Når eleverne prøver teorierne i praksis, bringer det forståelsen op på et højere niveau. Det giver dem simpelthen aha-oplevelser. Derudover giver det også noget variation i undervisningen, som de trænger til på tredje år, fortæller han. Han sætter derfor stor pris på, at en række virksomheder – så forskellige som Fleggaard, Linak, Naturmælk, Danish Crown og Abena – er villige til at åbne op og give et indblik i både produktion, værdikæder og markedsføringsstrategier.

Kræver en indsats Nikolai

Fink forklarer, at man som virksomhed får meget ud af at stille op til samarbejde. Men det kræver også en indsats fra skolernes side. - Det betyder meget, at lærerne har gjort et forarbejde, som vi oplever, de gør på IBC Aabenraa. At de stiller de unge relevante opgaver ud fra det, vi holder oplæg om. Så vi føler, at det vi bidrager med, ikke bare er underholdning. At være et hurtigt stop for at få tiden til at gå på en studietur er ikke interessant nok for os, siger han.

  • Danske Erhvervsskoler og –Gymnasier
  • Ny Vestergade 17, 2. sal
  • 1471 København K