Del
20.06.2012
 | Nyhed

Basisår skal gøre tekniske erhvervsuddannelser attraktive

Kun omkring 20 procent af den seneste ungdomsårgang følte sig tiltrukket af en erhvervsuddannelse. Derfor skal vi gøre det langt mere attraktivt for de unge at starte på og gennemføre en uddannelse på en erhvervsskole. Det kræver både en mere tiltrækkende indgang til uddannelserne og en uddannelsesgaranti.

På de tekniske erhvervsuddannelser kunne indgangen være et basisår, hvor alle uddannelsesparate unge, der gerne vil i gang med en erhvervsuddannelse, men som ikke har en praktikplads, skal starte efter folkeskolen. Det skal naturligvis fortsat være muligt at tage en teknisk erhvervsuddannelse uden basisår, hvis man har en praktikplads, før man starter på grundforløbet.

Bedre socialt fællesskab

Basisåret skal bruges til at informere og guide de unge om uddannelsesmulighederne og give dem lejlighed til at prøve forskellige uddannelser i praksis. Det betyder også, at eleverne går sammen i en længere periode, end det i dag er tilfældet på de tekniske erhvervsuddannelser, og derfor bliver det også muligt at skabe et attraktivt ungdomsmiljø, som de unge lægger så stor vægt på.

Eleverne vil erhverve en række grundlæggende kompetencer, som både gør dem klar til fortsat uddannelse og det kommende arbejdsmarked. Og der skal være fokus på spændende og projektorienteret undervisning med kombination af teori og praksis, der udfordrer elevernes evner og hjælper til en afklaring af den unges muligheder og ønsker for valg af uddannelse.

Når det endelige uddannelsesvalg er truffet, skal eleverne naturligvis være garanteret at kunne gøre den valgte uddannelse færdig enten i ordinær praktik, skolepraktik eller en kombination.

Langt flere vil vælge rigtigt

Vi tror på, at det faktum, at de unge kan udsætte deres endelige uddannelsesvalg, mens de bliver klogere i løbet af et basisår, vil få flere til at søge ind på og gennemføre en teknisk erhvervsuddannelse, og langt flere vil vælge rigtigt første gang.

Det skaber mere målrettede unge til gavn for dem selv og virksomhederne, hvis praktikpladser bliver brugt på dem, der både har lysten og evnerne til at bestride dem. Det betyder også, vi kan tillade os at stille krav til de unge om at leve op til deres del af ansvaret, når de er sikret at kunne gøre deres uddannelse færdig på baggrund af en grundig vejledningsindsats.

Det er der god økonomi i – både for samfundet og for de unge.

 


  • Danske Erhvervsskoler og –Gymnasier
  • Ny Vestergade 17, 2. sal
  • 1471 København K