Del
18.11.2014
 | Pressemeddelelse

Erhvervsskolerne sætter strøm til ideer og innovation

En lang række erhvervsskoler landet over sætter i uge 47 fokus på ideer og innovation. På tværs af uddannelsesretninger og fag arbejder eleverne med at løse udfordringer stillet af lokale organisationer og virksomheder. Det landsdækkende projekt er et samarbejde mellem Opfinderrådgivningen på Teknologisk Institut og Danske Erhvervsskoler.

Projektet er sat i værk for at vise, hvad der sker med idekvaliteten, når du træner elever i at arbejde meget mere visionært, involverende og afprøvende med deres gode ideer. Og netop evnen til at arbejde mere involverende og afprøvende rimer i særdeleshed med de praktiske uddannelsesretninger.

"Opfinderrådgivningens skoletjeneste, Opfindertjenesten, har gennem de sidste fire år uddannet og trænet over 8.000 elever i praktisk ideudvikling og idevalidering og har oplevet, hvordan erhvervsuddannelsernes praksistilgang er et stærkt grundlag for at teste ideer tidligt i deres udviklingsforløb", siger Kasper Birkeholm Munk, teamleder for Opfinderrådgivningen, Teknologisk Institut.

Praksis er noget af det vigtigste

Danske Erhvervsskoler er helt enige og vil gerne sætte ekstra lys på, at elevernes praktiske kompetencer fra erhvervsskolernes innovative uddannelsesretninger bliver sat i scene på Global Entrepreneurship Week i uge 47 - hvor iværksætteri og entreprenørskab fejres samtidigt i mere end 150 lande.

"Jeg håber, en masse mennesker vil besøge erhvervsskolerne i uge 47, så de med egne øjne kan se, at det ikke er en akademisk disciplin at få gode ideer. Innovation og ideer til iværksætteri opstår ofte, når man arbejder praksisorienteret, hvilket netop er kendetegnende for de erhvervsrettede uddannelser", siger Lars Kunov, direktør i Danske Erhvervsskoler.

Workshops på Teknologisk Institut

Forud for uge 47 har Opfindertjenesten på Teknologisk Institut afholdt workshops for de mange involverede lærere på erhvervsskolerne.

"Formålet med kurserne har været at inspirere lærerne til at afprøve og arbejde med nye, praktiske innovative metoder, som skal ændre deres elevers ’mindset’ og give et skud kreativ selvtillid og mod på at arbejde visionært, tillidsfuldt, praktisk og involverende, når de udvikler nye ideer," siger Kasper Birkeholm Munk fra Teknologisk Institut.

Læs mere om www.uge47.dk.

Kontakt for at høre mere om projektet og hvad der bliver arbejdet med ude på skolerne:

Teknologisk Institut: Kasper Birkeholm Munk, Opfinderrådgivningen, Teknologisk Institut 7220 2805, kbmk@teknologisk.dk

Danske Erhvervsskoler: Ingrid Behrndt Andersen, Redaktør, Danske Erhvervsskoler 2020 7291, iba@danskeerhvervsskoler.dk

To relevante aktuelle blogs fra Kasper Birkeholm Munk:

Hvad er vigtigst: din idé eller din evne til at eksekvere den? youngtrepreneur.dk/2014/10/23/gaesteblogger-kasper-birkeholm-munk-fra-teknologisk-institut/

Hvordan uddanner vi unge mennesker, der kan medvirke til at udfordre, udtænke, udvikle og eksekvere nye løsninger til nuværende og fremtidige samfundsudfordringer? youngtrepreneur.dk/2014/11/13/gaesteblogger-kasper-birkeholm-munk/


  • Danske Erhvervsskoler og –Gymnasier
  • Ny Vestergade 17, 2. sal
  • 1471 København K