Del

Digital Dannelse

Hvordan understøtter vi elevernes digitale kompetencer i vores undervisning – og hvordan klæder vi dem på til at kunne reflektere over selvsamme?

Reflektionsspørgsmål

  • Hvad vil det sige at være digitalt dannet?
  • Hvad forstår vi ved at være digitalt dannet i faget/erhvervet der uddannes til?
  • Hvad forstår vi ved at være digitalt dannet samfundsborger?
  • Hvorfor er det vigtigt at styrke elevernes digitale dannelse?
  • Hvordan bliver vores elever digitalt dannede?
  • Hvordan sikrer vi, at vores elever er dannede i forhold til datasikkerhed?
  • Hvordan sikrer vi, at vores elever er dannede i forhold til god digital adfærd?
  • Hvordan kan vi konkret arbejde med digital dannelse i undervisningen?
  • Hvilke (digitale) dannelsesmål ligger i vores uddannelsesbekendtgørelser?
  • Hvor kan vi hente viden og inspiration? Fx erfaringer fra kolleger, andre skoler, forsknings- og udviklingsprojekter.
  • Hvor er vores elever stærke i brugen af IT?
  • Hvor er vores elever udfordrede i brugen af IT?

 

 

Kontaktoplysninger

Susan Clausen, HL: sc[a]hl.dk

Sissel Kondrup, Uddannelsesforbundet: sko[a]uddannelsesforbundet.dk

Stine Sund Hald, DEG-L: ssh[a]deg.dk

Anne Wieth-Knudsen, DEG-L: awk[a]deg.dk

  • Danske Erhvervsskoler og –Gymnasier
  • Ny Vestergade 17, 2. sal
  • 1471 København K