Del

Digitale relationer

Hvordan anvender vi digitale redskaber til at fremme sociale og faglige relationer blandt eleverne?

Reflektionsspørgsmål

  • Hvad karakteriserer det gode læringsfællesskab hos os, og hvordan etablerer man relationer (elev-elev, lærer-elev, lærer-lærer), der understøtter gode læringsmiljøer?
  • Hvorfor er det vigtigt, at vi arbejder med de digitale relationer, både eleverne imellem og mellem lærer og elever?
  • Hvordan arbejder vi med elevernes sociale og faglige relationer, hvis vi tilbyder online undervisningsforløb?
  • Hvordan kan digitale værktøjer bruges til faglige sparring og samarbejde mellem eleverne?
  • Hvordan sikrer vi, at eleverne anvender digitale redskaber til at skabe positive sociale relationer, så vi fx undgår digital mobning?
  • Hvordan understøtter vi relationen mellem lærer og elev digitalt?
  • Hvordan inddrager vi bedst eleverne?
  • Hvilke regler og retningslinjer skal vi forholde os til? Og har vi behov for fx fælles politik for brug af sociale medier?
  • Hvor kan vi hente viden og inspiration? Fx erfaringer fra kolleger, andre skoler, foreninger/brancheorganisationer, forsknings- og udviklingsprojekter.
  • Hvad kræver det, hvis vi skal styrke relationsarbejdet digitalt?

 

 

EKSEMPLER

  • Facebook
  • Dropbox

Kontaktoplysninger

Susan Clausen, HL: sc[a]hl.dk

Sissel Kondrup, Uddannelsesforbundet: sko[a]uddannelsesforbundet.dk

Stine Sund Hald, DEG-L: ssh[a]deg.dk

Anne Wieth-Knudsen, DEG-L: awk[a]deg.dk

  • Danske Erhvervsskoler og –Gymnasier
  • Ny Vestergade 17, 2. sal
  • 1471 København K