Del

Erhvervsfaglige, fagfaglige og almenfaglige teknoligier

Hvordan kan de forskellige teknologier komme i spil i vores undervisning - både fagligt og pædagogisk?

Reflektionsspørgsmål

  • Hvad karakteriserer hhv. erhvervsfaglige, faglige og almenfaglige teknologier?
  • Hvilke teknologier skal eleverne mestre for at opfylde fagenes og uddannelsens læringsmål og blive dygtig faglærte?
  • Hvordan sikrer vi, at eleverne får adgang til relevante teknologier og får den nødvendige viden og færdigheder i deres uddannelse på hhv. skolen og i praktikken?
  • Hvilke fagfaglige og almenfaglige digitale programmer findes der inden for vores fag?
  • Hvordan og i hvilket omfang kan faglige og almenfaglige teknologier bruges i vores undervisning til at tilgodese forudsætninger og behov blandt vores elever?
  • Hvordan inddrager vi eleverne?
  • Hvordan evaluerer vi brugen af de forskellige teknologier?
  • Hvilke regler og retningslinjer skal vi forholde os til?
  • Hvor kan vi hente viden og inspiration? Fx erfaringer fra kolleger, andre skoler, forsknings- og udviklingsprojekter.
  • Hvad kræver det, hvis vi skal få det styrke undervisning i og med erhvervsfaglige, faglige og almenfaglige teknologier?

 

 

EKSEMPLER

  • Robot
  • Video
  • Algoritmeforståelse, systemforståelse
  • Fagteknisk software, CAD,CAM
  • Simulering
  • Virtual Reality (VR)
  • Augmented Reality (AR)
  • Leve op til det virksomhederne forventer
  • Grundlæggende it-færdigheder

Kontaktoplysninger

Susan Clausen, HL: sc[a]hl.dk

Sissel Kondrup, Uddannelsesforbundet: sko[a]uddannelsesforbundet.dk

Stine Sund Hald, DEG-L: ssh[a]deg.dk

Anne Wieth-Knudsen, DEG-L: awk[a]deg.dk

  • Danske Erhvervsskoler og –Gymnasier
  • Ny Vestergade 17, 2. sal
  • 1471 København K