Del

Faglig udvikling gennem teknologier

Hvordan bruger vi digitale redskaber til at understøtte faglig sparring og udvikling blandt underviserne - både i et eksternt og internt perspektiv?

Reflektionsspørgsmål

  • Hvad forstår vi ved faglig udvikling gennem teknologier?
  • Hvorfor skal vi have fokus på faglig udvikling, når vi implementerer digitale redskaber?
  • Hvorfor skal vi bruge digitale redskaber til at understøtte faglig sparring?
  • Hvordan kan forskellige digitale redskaber understøtte videndeling og sparring blandt underviserne?
  • Hvordan kan faglig udvikling og sparring understøtte brugen af digitale redskaber i undervisningen?
  • Hvordan afklarer vi, hvilken viden/færdigheder der er nødvendige for at vores underviserne har forudsætningerne til at anvende digitale redskaber i undervisningen?
  • Hvordan faciliterer vi faglig udvikling og erfaringsudveksling i teamet, uddannelsen, afdelingen, faget eller andet?
  • Hvordan organiserer vi vores digitale udvikling? Fx ved at udpege særlige pædagogiske superbrugere til de forskellige redskaber?
  • Hvordan vil vi i vores fag/uddannelse følge med i den teknologiske udvikling?
  • Hvilke regler og retningslinjer skal vi forholde os til?
  • Hvor kan vi hente viden og inspiration? Fx erfaringer fra kolleger, andre skoler, forsknings- og udviklingsprojekter.
  • Hvad skal der til, hvis vi skal styrke vores brug af digitale redskaber til faglig udvikling og sparring blandt underviserne?

 

 

EKSEMPLER

  • Fælles online kurser
  • Fælles udvikling af digitale undervisningsforløb
  • Fælles kompetenceudvikling inden for it

Kontatkoplysninger

Susan Clausen, HL: sc[a]hl.dk

Sissel Kondrup, Uddannelsesforbundet: sko[a]uddannelsesforbundet.dk

Stine Sund Hald, DEG-L: ssh[a]deg.dk

Anne Wieth-Knudsen, DEG-L: awk[a]deg.dk

  • Danske Erhvervsskoler og –Gymnasier
  • Ny Vestergade 17, 2. sal
  • 1471 København K