Del

Læringsplatforme

Hvornår - og hvordan - bruger vi læringsplatforme til at videregive viden og praktiske informationer til eleverne samt strukturere vores undervisningsforløb?

Reflektionsspørgsmål

  • Hvad forstår vi ved en læringsplatform? 
  • Hvorfor skal vi have en læringsplatform, og hvordan kan den understøtte elevernes læring?
  • Hvad skal en god læringsplatform kunne?
  • Hvordan skal arbejdet med læringsplatformen forankres ledelsesmæssigt?
  • Hvilken rolle skal lærerteamene spille i arbejdet med læringsplatformene?
  • Hvordan sikrer vi den nødvendige tekniske og pædagogiske support, så alle kan anvende læringsplatformen?
  • Hvordan kan læringsplatformen konkret anvendes i de forskellige uddannelser?
  • Hvordan får vi løbende relevant og opdateret indhold i platformen?
  • Hvordan inddrager vi bedst eleverne i brug og udvikling af læringsplatformen?
  • Hvordan evaluerer vi brugen af læringsplatformen (brugervenlighed og læringsudbytte)?
  • Hvilke regler og retningslinjer skal vi være opmærksomme på?
  • Hvor kan vi hente viden og inspiration? Fx erfaringer fra kolleger, andre skoler, forsknings- og udviklingsprojekter.
  • Hvad kræver det, hvis vi skal få det optimale ud af brugen af læringsplatforme?

 

EKSEMPLER

  • Moodle
  • Dropbox
  • Fronter
  • One note
  • Windows 365
  • I- og e-bøger
  • Video
  • Learning analytics
  • Simulering
  • Wikipedia, google henter indhold
  • Pdf
  • Animation
  • QR-koder

Kontaktoplysninger

Susan Clausen, HL: sc[a]hl.dk

Sissel Kondrup, Uddannelsesforbundet: sko[a]uddannelsesforbundet.dk

Stine Sund Hald, DEG-L: ssh[a]deg.dk

Anne Wieth-Knudsen, DEG-L: awk[a]deg.dk

  • Danske Erhvervsskoler og –Gymnasier
  • Ny Vestergade 17, 2. sal
  • 1471 København K