Aktuelt
- Seneste nyt
- Fokus
- Finansloven 2022
- Et bevillingssystem der understøtter fremtidens institutionslandskab
- European Vocational Skills Week 2020
- Faglig trivsel på hhx og htx
- AMU audit
- Den ny chefaftale
- Digitalisering
- DM i Teknologi og Erhvervscase 2021
- FAQ Corona: Spørgsmål og svar om skolernes aktuelle situation
- Finanslov 2020
- Finanslov 2021
- Fjernundervisning på AMU
- FN's verdensmål på erhvervsskolerne
- Folkemøde 2019
- Fremtidens ungdomsuddannelser
- Gymnasiereform
- Lessons learned 2020
- OK15
- Samarbejde med grundskolen
- Trepartsaftalen 2016
- Udsynsforum
- Videnscentre
- Årsmøde 2019
- Løntilskud for lærlinge i resten af 2020
- Nyhedsbreve
- Arrangementer
- Høringssvar
Et bevillingssystem for fremtiden
DEG ønsker med materialerne her, at bidrage til en nuanceret dialog om et nyt bevillingssystem, der understøtter et fremtidigt institutionslandskab.
DEG's bestyrelser (DEG-B og DEG-L) udarbejdede primo 2020 fem pejlemærker, der skal understøtte fremtidens institutionslandskab, og imødekomme de samfundsmæssige forandringer som konstant påvirker vilkårene for at drive uddannelser.
Bevillingssystemet, som vi kender i dag, har en del uhensigtsmæssigheder og bør justeres. Men den grundlæggende idé bag bevillingssystemet bør fastholdeles.
DEG har udarbejdet en række analyser, faktaark og scenarieanalyser, der kan danne fundamentet for en nuanceret dialog om fremtidens bevillingssystem.
Et agilt bevillingssystem
Det er afgørende, at vi får et bevillingssystem, der er agilt overfor samfundsmæssige forandringer.
Lars Kunov
Direktør hos Danske Erhvervsskoler.
Aftale og kommissorium - nyt bevillingssystem
Den foregående regering præsenterede i december 2018 udspillet Mod på livet - vejene til uddannelse og job, hvor et af initiativerne var at igangsætte et eftersyn med henblik på at ændre og forenkle bevillingssystemet.
DEG's fem pejlemærker
Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier bestyrelser (DEG-B og DEG-L) udarbejdede primo 2020 fem pejlemærker, som er relevante i understøttelse af et nyt bevillingssytem.
Pejlemærker til et nyt bevillingssystem
1. Enkelt og gennemsigtigt bevillingssystem
2. Et bevillingssystem, der adresserer strukturelle problematikker
3. Grundtilskuddet skal være udbudsbestemt
4. Tilsyn til at imødekomme politiske målsætninger og prioriteringer
Faktaark - det nuværende bevillingssystem
For at bidrage til en nuanceret dialog har Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier udarbejdet faktaark omkring det nuværende bevillingssystem.
Bevillingssystemet - helt enkelt
De grundlæggende taxametre og tælleprincipperne
Et kompliceret bevillingssystem
Grundtilskud for institutioner for almengymnasiale uddannelser
Grundtilskud for institutioner for erhvervsrettede uddannelser
Incitamentstaxametre til at imødekomme politiske målsætninger
Omfordelingstaxametre og -tilskud i det nuværende bevillingsystem
Analyser og scenarieanalyser
Der opdateres løbende med relevante analyser og scenarieanalyser
Analyser
Taxameterforskelle på de gymnasiale uddannelser
Scenarieanalyser
Relevante konsulentrapporter mfl.
Der opdateres løbende med relevante analyser og rapporter fra eksterne aktører
Notater om eksterne rapporter
Der opdateres løbende med noter til relevante analyser og rapporter fra eksterne aktører
Rapport: Eftersyn af institutionsudviklingen på undervisningsområdet