Del

Innovation og iværksætteri på CELF

 

Det summede af engagerede og forventningsfulde elever, da op mod tyve udvalgte grupper skulle vise deres innovations- projekter frem på ”torvet” i skolens store kantine. Målet var at blive et af de ti projekter, der gik videre til en ny event på ”Vækstfabrikken” med et dommerpanel bestående af lokale erhvervsfolk.

CELF var en af de skoler, der havde taget imod DE-B’s opfordring om at etablere en innovationsaften eller i dette tilfælde en innovationsdag i forbindelse med Danmarks Vækst- og Iværksætteruge.
Et party-brætspil med spørgsmål om drinks, bænken med lune sæder, en cool-plate der hurtigt gør havregrøden spiselig for baby, pilledispenseren der forebygger fejlmedicinering, en smart turist-app om Lolland og sodavandsdåsen som hvepsen ikke kan flyve ned i – ideerne var talrige og nytænkende, da elever fra HHX, HTX, HG og fra de tekniske grunduddannelser stolte viste resultaterne af deres innovationsprojekter frem.

Opfandt den dybe tallerken
Helle Andersen går i 3.g på HHX og har netop ”genopfundet” den dybe tallerken - i form af en cool-plate.
- Min ide er en melamin-tallerken med dobbelt bund. Inde i bunden ligger en gelé, af den slags man kender fra ”isposer” der bruges til førstehjælp ved fx idrætsskader. Tallerkenen kan så vha. geléen enten holde maden varm eller køle den ned alt efter ønske, fortæller Helle, der var en af de unge, der gik videre med sin ide til yderligere sparring på den lokale ”Vækstfabrik”.

Nytænkning skal rebrande Lolland-Falster
Målet med innovationsprojekterne er dels at koble skole og det lokale erhvervsliv tættere, dels naturligvis at undervise eleverne i innovative processer og iværksætteri.
- Eleverne her fra Nykøbing Falster er meget bevidste om, at de selv skal være med til at gøre op ”udkantsdanmark” og skabe den udvikling og jobs, der skal sikre, at Falster og Lolland igen bliver attraktive områder at bo og arbejde i. Derfor er de faktisk meget engagerede og nytænkende, fortæller Hans Arne Niclasen, der er lærer på HTX på CELF.
En af elevgrupperne fostrede i løbet af ugen ideen om et dansk-tysk universitetssamarbejde i Rødby.
- Personligt synes jeg, det er en fantastisk god ide, som vi klart vil arbejde videre på, fortæller Hans Arne Niclasen.

 

Fakta om Danmarks Vækst- og Iværksætteruge
Danmarks Vækst- og Iværksætteruge kørte af stablen i uge 47. Målet med kampagnen er at inspirere flest mulige til at søsætte egne virksomheder og få etablerede virksomheder til at vækste. Erhvervs- og Vækstministeriet står bag kampagnen sammen med ca. 35 partnere, herunder bl.a. Væksthuse, erhvervsorganisationer og flere ministerier – samt Danske Erhvervsskoler. I løbet af ugen var der mere end 250 arrangementer over hele landet herunder en række innovationsaftner/dage på erhvervsskolerne.

 

  • Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier
  • Ny Vestergade 17, 2. sal
  • 1471 København K