Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier SPOT på uddannelserne
 
 
 
 

Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier | oktober 2020

 
 
 
 

Det var tilfældigt, at Jakob Haulrich Meinert Nielsen kom i lære som netop anlægsstruktør.

 

 

Det handler om at få et godt job

Gode jobmuligheder og stabil indkomst er de voksnes motivation for at vælge en erhvervsuddannelse, viser ny analyse fra 32 erhvervsskoler og DEG. Dermed adskiller de sig fra de helt unge.

Vælger man først en erhvervsuddannelse, når man er blevet voksen, er man typisk målrettet. Formålet med at tage en uddannelse er at få et godt job og dermed den tilværelse, man drømmer om og som harmonerer med familie og fritid. Det viser en stor analyse, som 32 erhvervsskoler og Danske Erhvervsskoler og –Gymnasier er i fuld gang med. Første del af analysen foreligger nu, og den omfatter de elever over 18 år, som startede på en erhvervsuddannelse i januar 2020.


Læs artiklen

 

 

”Det var det, min mester lavede”

Det er den simple forklaring på, at Jakob Haulrich Meinert Nielsen i dag er i lære som anlægsstruktør.

Jakob bekræfter dermed en gennemgående tendens blandt deltagerne i GF2-analysen, hvor alle startede på grundforløb 2 i januar 2020. Det er typisk tilfældigheder, der afgør valget af uddannelse for de voksne, der starter på en erhvervsuddannelse.

”Havde han været tømrer, var det blevet det. Det vigtige for mig var, at det var en uddannelse, hvor jeg kan bruge mig selv fysisk og være ude i frisk luft,” siger Jakob Nielsen, der netop er fyldt 29. Ligesom for de fleste andre deltagere i analysen, var praktikpladsen og de gode jobmuligheder bagefter helt afgørende for Jakob.


Læs artiklen

 

 

Viden om de voksne skal hjælpe skolerne

Tradium er en af de 32 erhvervsskoler, som leverer data til analysen af de voksne på erhvervsuddannelserne. Kommunikationschef Ulrik Vosgerau kan allerede se muligheder i de første resultater. 

Det kom ikke voldsomt bag på Ulrik Vosgerau, at de voksne vælger en erhvervsuddannelse, fordi de ønsker at forbedre deres jobsituation, og at uddannelsen derfor er et middel til at få et job. Han havde dog nogle andre forventninger til, hvad der får dem til at vælge en konkret uddannelse, end hvad analysen viser.


Læs artiklen

 

 

Om GF2-analysen

Adfærdsanalyse af de voksne på erhvervsuddannelserne

Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier gennemfører i samarbejde med 32 erhvervsskoler i 2020 en analyse med fokus på de voksne, der starter på en erhvervsuddannelse, de såkaldte grundforløb 2-elever (GF2). Syddansk Erhvervsskole står for den praktiske gennemførelse af analyserne. Formålet er at styrke rekruttering af voksne på erhvervsuddannelserne ved hjælp af øget viden om eksisterende elever.


Læs mere om analysen

 

 

 
 
 
 
 
 
 

Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier  -  Ny Vestergade 17, 2. sal  -  1471 København K
Tlf.: 333 77 888

 
 
Frameld nyhedsbrev