Del

Novozymes og htx-elever blev i fællesskab klogere på vaskemaskiner

En vaskemaskine blev omdrejningspunktet for et innovativt samarbejde mellem htx-elever fra HTX Sukkertoppen og Novozymes, som både elever og virksomhed fik meget ud af.

Stor indsigt i en vaskemaskines vaskeproces og en række innovative løsninger på at skåne miljøet og spare tid, energi og vand. Det blev resultatet af et spændende samarbejde mellem et hold htx-elever fra HTX Sukkertoppen, NEXT i Valby og den bioteknologiske virksomhed Novozymes.

Det var Novozymes, der selv henvendte sig til lektor Reza Farzin på HTX Sukkertoppen, fordi de vidste, han tidligere havde kørt nogle interessante forsøg, hvor elever og virksomheder kunne bruge hinanden.

- Vi har interesse i åben innovation, hvor vi som virksomhed kan åbne op til omverdenen, få øjne op for talenter og samtidig producere eller analysere noget, vi ikke ellers ville have tid til. I dette tilfælde ville vi gerne kigge nærmere på, hvad der sker, når vores enzymer kommer ind i vaskemaskiner og lære at forstå vaskeprocessen bedre, fortæller Gernot J. Abel, Science Manager i Novozymes.

Donerede vaskemaskine til formålet

Novozymes donerede derfor en vaskemaskine til Reza Farzins htx-klasse, der blev opdelt i grupper, som hver især lavede deres egne problemformuleringer og gik i gang med at teste på kryds og tværs og udvikle nye processer og produkter. Novozymes stillede også flere medarbejdere til rådighed, der kunne sparre med eleverne og hjælpe med materialer til forsøgene.

- Som vidensbaseret virksomhed vil vi gerne inspirere flere til at gå den naturvidenskabelige uddannelsesvej, så vi også i fremtiden kan få den kvalificerede arbejdskraft, vi har brug for. Derfor er det også vigtigt, vi selv er med til at skabe relevans i uddannelsesmiljøet, siger Gernot J. Abel.

De unge imponerede

Novozymes var imponeret over de unges engagement og høje faglige niveau. Eleverne brugte mange timer – også uden for skoletid – på deres forsøg og produktudvikling. Og resultatet blev en række rapporter og præsentationer med mange konkrete løsningsforslag, Novozymes kunne gå videre med.

- Derudover fik vi et stort indblik i, hvad der er vigtigt for unge i forhold til læring. Det er noget, vi kan bruge, når vi har unge på virksomhedsbesøg eller kører andre projekter med ”open innovation”, forklarer Gernot J. Abel. Og eleverne fik mindst lige så meget ud af samarbejdet, som Novozymes gjorde, mener Reza Farzin.

- De unge blev topmotiverede, fordi oplevede, at Novozymes stillede sig så villigt til rådighed, og fordi de pludseligt kunne se, hvad teorien kunne bruges til. Fordi de alle gik på biokemilinjen, kunne de også se fornuften på sigt i forhold til karriere. På den måde var det meget givende for eleverne, siger han.

  • Danske Erhvervsskoler og –Gymnasier
  • Ny Vestergade 17, 2. sal
  • 1471 København K