Del

Corona koster jobs, men gi’r også tid til uddannelse

Coronakrisen sætter sine tydelige spor i mange brancher, men rejse- og luftfartsbranchen er særligt hårdt ramt. I Aalborg Lufthavn har krisen desværre betydet farvel til godt 90 medarbejdere. Mange skal skifte spor og over i andre brancher. Men aktivitetsnedgangen giver også lufthavnen mulighed for at efteruddanne de medarbejdere, der er tilbage.

Covid-19 udfordrer alle, og mange virksomheder er desværre nødt til at afskedige medarbejdere. Men en del virksomheder griber også chancen og udnytter den stille periode til at opkvalificere medarbejderne. Det mærker man blandt andet på Aalborg Handelsskole, hvor efterspørgslen på AMU-kurser er høj.

-Vi mærker tydeligt efterspørgslen på AMU-kurser, og det gælder både kurser til ledige og medarbejdere i jobs, fortæller Hanne Christensen, chefkonsulent, i Center for Karriere og Uddannelse på Aalborg Handelsskole.
 
Kursus i kommuikation og konfliktsituationer
Kurserne til Aalborg Lufthavn tager afsæt i en forståelse af personprofiler, og hvad det betyder for den måde, vi kommunikerer og agerer på. Deltagerne får forståelse for forskellige kulturer, kommunikationsstile og konfliktsituationer, så de fremover har endnu bedre værktøjer til at forstå og håndtere disse emner. Kurset fokuserer desuden på teams og samspillet mellem mennesker og sætter fokus på forandringer, der ovenpå et meget specielt 2020, er et højaktuelt emne. Hvordan reagerer forskellige profiltyper på forandringer, og hvorfor disse reaktionsmønstre er naturlige og menneskelige. 

-Det er emner og værktøjer, som er relevante for alle medarbejdergrupper, og som også kan bruges på sigt eventuelt i andre funktioner og jobs, fortæller Hanne Christensen.

De medarbejdere, der mistede deres job, blev i august inviteret til informationsmøde i Aalborg Lufthavn med deltagelse af Jobcenter Aalborg og uddannelsesinstitutioner for informationer, individuel karrierevejledning og tilbud om kompetenceløft hen imod andre jobåbninger. 

Sikrer fremtid og medarbejdere
Aalborg Lufthavn er kendt for høj kvalitet og god service, og det vil de også være i fremtiden. Derfor henvendte lufthavnen sig til handelsskolen allerede i efteråret for at høre om mulighederne for at få planlagt kompetenceudvikling og opkvalificering af medarbejdere, mens der var stilstand i luftfarten.

- Vi ønskede dels at udvikle og fastholde vores kolleger, dels at vise, at vi værdsætter dem. Vi har et stort ønske om at beholde flest mulige af vores mange dygtige medarbejdere, så vi er helt klar, når det igen bliver muligt at rejse, siger Sabina Folden, HR chef i Aalborg Lufthavn.

-Det var derfor naturligt at få planlagt et uddannelsesforløb, som er vedkommende for alle medarbejdergrupper, og som giver os mulighed for at samle kolleger på tværs af afdelinger. Vores kolleger roser strukturen og indholdet af kurserne, og generelt oplever vi, at sammensætningen af grupper på tværs af vores afdelinger giver et løft til samhørigheden, hvilket vi forventer, er en styrke, når vi igen får travlt, siger Sabina Folden.

Undervisningsforløbet består af 10 dage pr. medarbejder fordelt på to spor og er i gang netop nu. På grund af covid-19 foregår undervisningen online. Efteruddannelsen finansieres ved hjælp af VEU-godtgørelse. 
 

  • Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier
  • Ny Vestergade 17, 2. sal
  • 1471 København K