Del
 | Pressemeddelelse

Årets læreplads ligger i Esbjerg

Danske Erhvervsskoler-Lederne står bag Årets Læreplads og i alt 36 erhvervsskoler havde sendt deres indstilling til bedømmelse. Tre virksomheder var nominerede til Årets Læreplads, og først ved arrangementet den 24. november blev det afsløret, at Belman var Årets Læreplads.

Med hæderen følger et litografi til ophængning i virksomheden.

De to andre var Hevringholm Gods, nomineret af en elev på Jordbrugets UddannelsesCenter Århus, Tobias Hansen, og Post Danmark A/S, nomineret af en elev Majbrit Sørensen, på CPH WEST, Ishøj, som begge blev nr. 2.

Sædvanligvis er det en enkelt elev, der indstiller sin læreplads, så det er noget usædvanligt at 6 elever, der alle er tilknyttet den samme kontaktperson, indstiller samtidig. Det skyldes blandt andet, at netop Henning Christensen – kaldet HC, spiller en meget stor rolle for lærlingene.

De seks elever er: Louis Svarre, Thomas Schau, Jesper Uldahl, Stefan Stoltenborg, Ihab al Jalil og Jakob H. Hansen, som alle er i lære som rustfast klejnsmede hos Belman, som producerer stålkompensatorer og stålbælge.

 

Begrundelsen for valget af Belman er, at virksomheden lever op til alle de kriterier, man kan stille til årets læreplads:

  • En del af lærlingene har haft mange svære udfordringer i deres liv og var set fra en arbejdsgiver måske ikke de mest oplagte valg til at indgå som en stabil arbejdskraft på virksomheden – de har virkelig fået en chance hos Belman
  • Belman har en lærlingekoordinator/kontaktperson - HC - eller mentor, der tager hånd om den enkelte lærling såvel på det personlige og sociale, som det faglige plan
  • Lærlingene udsættes for passende udfordringer i deres forløb, som hænger sammen
  • Der er styr på læreforløbet og progressionen hos den enkelte lærling
  • Skolen ses som en vigtig samarbejdspartner i forhold til den samlede uddannelse
  • Lærlingene kan tilbydes et forløb hos datterselskabet i England, og det gør kun udfordringen og uddannelsen endnu bedre.

Majbrit Sørensen er elev som eventkoordinator i Post Danmark og virksomheden blev nr. 2, fordi der er tale om både en ny uddannelse og ny læreplads, som viser, at det med stor succes kan lade sig gøre at igangsætte nye uddannelser og få nye uddannelsessteder:

  • Fra dag 1 i læreforholdet bliver lærlingen mødt med stor hjælpsomhed og anerkendelse
  • Opgaverne og udfordringerne doseres med passende progression i forhold til læreprocessen
  • Mulighed for store/svære udfordringer med tryghed for den fornødne backup fra kolleger
  • Stor opmærksomhed på kompetencekravene i uddannelsen i relation til den enkelte opgaveløsning

Tobias Hansen er elev som landmand på Hevringholm Gods ved Allingåbro og virksomheden blev også nr. 2, fordi eleven får en personlig og håndholdt uddannelse:

  • Opgaverne og udfordringerne tager individuelle hensyn
  • Tilbagemelding på løsning af opgaver er altid en positiv kritik - lærlingen bliver værdsat for sin indsats og er ikke bange for at fejle
  • Udfordringerne i opgaverne ligger ud over, hvad der normalt tildeles en lærling - der gives således et stort ansvar og anerkendelse.

  • Danske Erhvervsskoler og –Gymnasier
  • Ny Vestergade 17, 2. sal
  • 1471 København K