Del
 | Pressemeddelelse

Erhvervsskoleelever vil have bæredygtige produkter og plads til alle på arbejdspladsen

Hvis man vil tiltrække de dygtige hoveder og hænder fra erhvervsskolerne, skal man prioritere bæredygtige produkter, og der skal være plads til alle på arbejdspladsen. Det er svaret, hvis man spørger mere end 2.700 elever fra erhvervsskoler i hele Danmark. De unge vil vælge de arbejdspladser, der sætter bæredygtighed øverst på dagsordenen.

Netop dét er eleverne fra erhvervsskolerne, der har deltaget i den landsdækkende undersøgelse, nemlig enige om. Undersøgelsen er udviklet af iLoveGlobalGoals i samarbejde med Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier, Epinion og Danmarks Statistik, og stiller skarpt på, hvordan erhvervsskoleelevernes fremtidige bæredygtige arbejdsplads skal se ud med udgangspunkt i FN’s verdensmål. 

Ligestilling og gode arbejdsforhold
Især arbejdsforholdene og ligestilling scorer højt i undersøgelsen. Det gælder både i produktionen, hvor alle ansatte skal have gode og sikre arbejdsforhold, men eleverne synes også, at det er vigtigt, at der er ligeløn til personer i samme jobfunktioner, at arbejdspladsen kan bryste sig af få stresssygemeldinger og lige lang barsel til mænd og kvinder. Derudover prioriteres det også højt blandt eleverne, at krænkende adfærd får betydning for ansættelsesforholdet.

Produkter
Samtidig er erhvervsskoleeleverne ikke kun interesserede i, hvordan arbejdspladsen ser ud, men også hvad arbejdspladsen reelt laver. Det er især vigtigt for erhvervsskoleeleverne, at arbejdspladsens produkter og/eller ydelser ikke skader mennesker i produktionen. Derudover skal arbejdspladsens produkter helst leve op til høje standarder, og bæredygtig teknologi skal udvikles løbende.

Handledemokrati med unge i front
Helt konkret har eleverne stemt gennem et spørgeskema, som stiller skarpt på, hvilke bæredygtighedstiltag eleverne mener, er vigtigst på deres fremtidige arbejdspladser. Eleverne tog stilling til, hvor vigtigt alt fra grøn mad i kantinen, lavere CO2 aftryk, mænd og kvinder i ledelsen og meget mere er for dem på en skala fra 1 til 5.

Undersøgelsen er en del af iLoveGlobalGoals, og den er udviklet som et forsøg på at lave en ny form for handledemokrati med de unge stemmer i front, der peger fremad. Lotte Hansen, stifter af iLoveGlobalGoals, fortæller: ”Erhvervsskoleeleverne er interessante, fordi de står med det ene ben ude i deres første arbejdsplads. De er langt mere bæredygtige, end vi regnede med, og de har meget fokus på ligestilling og ordentlige produkter. Nu håber vi, at de danske arbejdspladser er klar til at følge op på opfordringen fra de unge”.

”Undersøgelsen viser os ikke overraskende, at eleverne har stærke værdier, når det kommer til, at deres fremtidige arbejdspladser tager et socialt ansvar og sikrer, at de ansatte bliver behandlet ordentligt og ligeværdigt. Vi kan også se via undersøgelsen, at mange elever har oplevelsen af, at de rent faktisk kan være med til at gøre en forskel. Det er noget vi på erhvervsskolerne er meget optagede af at give eleverne med i rygsækken, når vi integrerer læring om bæredygtighed i fagene” fortæller Annette Vilhelmsen, næstformand i Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier – Lederne.

Find hele undersøgelsen her
 


  • Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier
  • Ny Vestergade 17, 2. sal
  • 1471 København K