Del
 | Debatindlæg

Kom nu, I skarpe hjerner - vælg den rigtige uddannelse!

Af Lars Kunov, direktør i Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier, og Brian Mikkelsen, adm. direktør i Danske Erhverv

Bragt i Avisen Danmark 30. september 2019

I adskillige år har det lydt, at Danmarks vigtigste råstof er dygtige, unge mennesker. Og hver eneste gang, nogen siger det, siger vedkommende sandheden. Og det skal vi være glade for! For olie slipper op en dag, nye generationer bliver ved med at komme.

Det vigtige er, at vi får det bedste ud af vores råstof. At vi sørger for, at vores unge mennesker får de bedste forudsætninger for at leve et godt liv. Det at leve et godt liv indebærer blandt meget andet, at man har et godt og nyttigt job, som man er glad for. Nu er vi jo som bekendt ikke verdens største land, og derfor er det vigtigt, at vi sikrer, at vores unge gennem uddannelsessystemet får de kompetencer, som arbejdsmarkedet efterspørger. Sagt på godt dansk, at de får en uddannelse, som de kan bruge til noget.

Går man som ung enten hhx- og htx-vejen, så er man godt på vej. For godt nok vælger de fleste unge vane-vejen, som er det almene gymnasium, men vores påstand er, at vidste de unge og deres forældre mere om uddannelsesvejene, så ville det være anderledes. For har man en hhx eller en htx i bagagen, så er mulighederne for en sjov og spændende karriere virkelig store.

For erhvervslivet har netop brug for unge med de kompetencer, og tager man en hhx eller en htx, så er der er en større sandsynlig for ansættelse i det private og en højere løn, end hvis man vælger en stx. Flere videregående uddannelsesinstitutioner efterlyser ligefrem, at langt flere elever fra grundskolen vælger hhx og htx.

For at sætte fokus på alt det, som htx og hhx kan, kører Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier i samarbejde med Dansk Erhverv hvert år DM i Teknologi og Erhvervscase. Her dyster dygtige unge fra hele landet. Teknologi-delen handler slet og ret om at opfinde. Erhvervscase-delen handler om at løse en helt konkret opgave, som en dansk virksomhed har stillet. I år var det Brøchner Hotels, som har valgt at give de unge deltagere en spændende udfordring. 10 elevhold kvalificerede sig til finalestævnet via regionale mesterskaber, og i Børsbygningen midt i København skulle de så fremvise deres forretningsidéer og teknologiske opfindelse for en dommerkomité.

Det blev en usædvanlig tæt konkurrence, for der var virkelig gode bidrag også i år. Men en gruppe fra Hansenberg Tekniske Gymnasium i Kolding løb med førstepladsen i den tekniske del af konkurrencen. De har udviklet 'Slim Park', som er et særligt roterbart cykelstyr, som kan drejes parallelt med forhjulet, så flere cykler kan parkeres klos op ad hinanden. Det kan både give mere plads i cykelskuret derhjemme, men kan også bruges på landets mange togstationer, hvor cykelparkering visse steder er noget af en udfordring.

Guldet i disciplinen erhvervscase gik til en gruppe studerende fra Tietgen Handelsgymnasium i Odense. Gruppen har udviklet et helt nyt kundeprogram, hvor hotellet blandt andet donerer et bestemt pengebeløb til de hjemløses avis 'Hus Forbi', hver gang et værelse lejes ud.

Kort sagt, så summede det af talent og gode idéer i årets udgave af DM i Teknologi- og Erhvervscase, og det var virkelig en fornøjelse. For kombinationen af skarpe hjerne og praktisk forståelse giver spændende og brugbare resultater, hvilket konkurrencen er et stærkt bevis på.

Vi må jo se i øjnene, at det ikke rækker bare at få en god idé. Det handler også om at kunne omsætte idéen til praksis. At sørge for at idéen går fra hjerne, til tegnebræt og så til konkret produkt eller forretningskoncept. Der er gode muligheder for at lære netop det, hvis man tager ungdomsuddannelsen på enten et teknisk gymnasium eller et handelsgymnasium. Og det skal man være klar over, når man efter endt grundskole skal vælge ungdomsuddannelse.

For eksempel er iværksætteri brandvarmt lige nu. Mange følger med i det spændende program 'I løvens hule', hvor håbefulde iværksættere præsenterer deres idéer for 'løverne', der så vurderer, om de tror så meget på idéen og, ikke mindst, produktet, at de er villige til at kaste deres egne penge efter det.

Mon ikke mange børn og unge ser med og måske dagdrømmer lidt om, at det kunne være dem, der fandt på noget nyt, gavnligt og givtigt? Så kan de med fordel se i retningen af htx og hhx. De kan i øvrigt også med fordel lytte til 'løverne', når disse igen og igen understreger, at skal man have succes som iværksætter, så kræver det knofedt af kaliber, men det er en ganske anden historie.

Og vores budskab er naturligvis heller ikke, at alle landets unge nu pludselig skal til at tage en hhx eller htx. Det handler om, at de skal tage den ungdomsuddannelse, der passer bedst til dem. At de unge og måske deres forældre sætter sig ned og undersøger grundigt, hvad de forskellige uddannelser indeholder, og hvad der passer bedst.

Når man skal træffe en stor beslutning, som får væsentlig betydning for ens liv, så bør man altid tænke sig godt om. Det selvsagt naturligvis også, når man skal vælge ungdomsuddannelse.


  • Danske Erhvervsskoler og –Gymnasier
  • Ny Vestergade 17, 2. sal
  • 1471 København K