Del
 | Nyhed

Ny industriel uddannelse giver Rune en chance


”Er kontrakten skrevet under?”

Rune Pedersen er lidt utålmodig. Selvom produktionschefen har forsikret, at alt er på plads, vil den 18årige pakkemedhjælper hos DAFA nu godt være helt sikker på, at han virkelig skal i gang med en uddannelse den 26. april.

Han og virksomheden er blevet enige om, at Rune skal tage den splinternye uddannelse som produktør på Randers Tekniske Skole. Skolen er det første sted i landet, der tilbyder uddannelsen, som primært er tiltænkt praktisk orienterede unge, som har haft det svært med boglige fag i grundskolen.

Begrænsninger og nye muligheder
Og det passer rigtig godt til Rune, som har boet på Mellerup Skolehjem i otte-ni år, inden han for nylig flyttede hjem til sin mor i Tilst. I skolen gik det ikke specielt godt, og han havde blandt andet mange problemer med matematik. Han fik aldrig taget 9. klasses afgangseksamen, og vurderer selv, at han ligger på 7. klasses niveau i flere fag. Til gengæld var han stærk på andre områder. ”Jeg hænger bagefter med det boglige, men jeg har altid været god til at knokle. Jeg er god til at lære ting og til at tjene mine egne penge, ”siger Rune, som bl.a. har været arbejdsdreng i et gulvfirma.

I februar i år fik han mulighed for at starte som pakkemedhjælper hos DAFA i Brabrand, og da produktionschef Paul Callaghan spurgte, om han var interesseret i at prøve kræfter med den nye produktøruddannelse, var Rune med på ideen.

”Jeg vil gerne være industriarbejder, og det burde ikke være så svært. Men når man ikke har 9. klasse, er der jo nogle begrænsninger. Man kan ikke vælge lige, hvad man vil,” siger Rune, som sagtens kan forestille sig, hvad der var sket, hvis han ikke var kommet ind hos DAFA og var blevet tilbudt en uddannelse:

”Så havde jeg nok siddet på kontanthjælp uden ret mange muligheder. Det er ikke alle, der kommer på Mellerup Skolehjem, der får en chance. Men jeg har sagt til pædagogerne, at om to-tre år, kommer jeg op til dem med papir på en uddannelse. Det er det drive, der holder mig i gang: Jeg vil bevise - både over for mig selv og andre - at man godt kan blive til noget, selvom man har boet på skolehjem..”      

DAFA hilser uddannelsen velkommen

Uddannelsen tager halvandet år, og eleverne er skiftevis i praktikvirksomheden og på skolen i Randers, hvor de bl.a. prøver kræfter med at svejse, overfladebehandling, grundlæggende el, bearbejdning af træ og plast. Desuden får alle produktører et truckcertifikat. Der undervises også i dansk og matematik, men fagene er bevidst skubbet lidt i baggrunden. I stedet lægges der vægt på praktiske færdigheder og udvikling, og Rune behøver ikke bekymre sig for, om det bliver for svært, lover Poul Mørk, som er faglærer på uddannelsen:

”Det er en uddannelse, der tager udgangspunkt i det praktiske, og matematikken er holdt på et helt basalt niveau uden de store forkromede udregninger. Men hvis der er brug for ekstra hjælp, er der lektiecafé på skolen,” siger Poul Mørk, som håber på, at industrivirksomhederne vil være med til at give de unge mennesker en chance, så der kan skabes en grobund for den nye uddannelse.

Hos DAFA hilser produktionschef Paul Callaghan den nye uddannelse velkommen. Virksomheden, som pt. har knap 100 medarbejdere, udvikler og producerer bl.a. tætningslister, pakninger, skumemballage og aluminiumprofiler til industrien og byggeriet. Holdningen er, at man løbende skal uddanne de unge medarbejdere, og flere har taget uddannelsen som industrioperatør.

”Men den egner sig ikke til helt unge mennesker, der har brug for en uddannelse på et plan, der ikke er for højt. Så jeg blev meget glad, da jeg fik tilsendt materiale om den nye uddannelse fra Randers Tekniske Skole.” 

Jeg er en fighter
Der skal nu laves en uddannelsesplan for Rune, som undervejs i forløbet kan støtte sig til en mentor: En kontaktperson i virksomheden, som både han og de svende, han kommer til at arbejde sammen med, kan gå til, hvis der er spørgsmål eller opstår problemer.

Produktionschefen har kunnet se den nye lærling an i et par måneder, og han fornemmer, at Rune helt sikkert er klar til at komme i gang:

”Den her uddannelse er kort, men den vil give Rune mulighed for at læse videre – fx til industritekniker – når han oplever, at det kan lade sig gøre. Så jeg forventer, at han får sit svendebrev og er parat til at erobre verden,” siger Paul Callaghan og tilføjer, at Rune ikke skal være bekymret:

Kontrakten ER underskrevet!
Så nu kan fremtiden bare komme an.

”Det at jeg skal i skole igen gør, at jeg tager mig sammen. For det giver mig en uddannelse, og det betyder rigtig meget. Lige nu tager jeg en ting ad gangen og ser kun halvandet år frem. Men jeg er optimist, og jeg er en fighter: Der skal meget til før jeg opgiver.

PRODUKTØR

  • En produktør er en fleksibel medarbejder, der klargør anlæg og maskiner, giver en hånd ved reparationsarbejdet, eller monterer løsdele til fx motorer eller vindmøller. Produktøren kan fx også aflaste i på lageret eller i kvalitetsafdelingen.
  • Uddannelsen er først og fremmest tiltænkt unge, som har haft det svært med de boglige fag i grundskolen og som ikke har mod på en længerevarende uddannelse.
  • Uddannelsen tager i alt 1½ år: 20 ugers grundforløb og et hovedforløb bestående af 36 ugers praktik og tre skoleophold på i alt 16 uger.
  • Der indgår fag som produktionsforståelse, bearbejdning, montage, fejlfinding, kvalitet, lager og gaffeltruck. Der skal ud over det vælges et specialefag.

  • Danske Erhvervsskoler og –Gymnasier
  • Ny Vestergade 17, 2. sal
  • 1471 København K