Del
 | Debatindlæg

Mangel på unge med talent for innovation

Af Brian Mikkelsen, adm. direktør i Dansk Erhverv, og Lars Kunov, direktør i Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier

Bragt i Børsen 24. september 2019

HTX- og HHX-uddannelserne bliver ofte overset blandt danske unge. Det er en skam, for erhvervslivet har brug for deres kompetence.

I et relativt lille land som Danmark er det vigtigt, at vi løbende gør, hvad vi kan, for at sikre, at arbejdsstyrken i vid udstrækning har de kvalifikationer, som arbejdsmarkedet efterspørger.

Der er for eksempel stor efterspørgsel på dygtige unge med forretningsforståelse og indgående viden om teknologi og it.

De kommer ikke af sig selv, og derfor er Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier og Dansk Erhverv tætte partnere, når vi arrangerer DM-finalen i Teknologi og Erhvervscase onsdag den 25. september på Børsen i København. Her kårer vi nogle de unge fra HHX- og HTX-uddannelserne, der kan tænke ud af boksen, er teknisk og digitalt fagligt funderede og har næse for den gode forretningsidé.

Lige præcis de unge, som Danmark og dansk erhvervsliv har så stor brug for.

Eftertragtede studenter
På HHX- og HTX-uddannelserne får unge de kompetencer, der efterspørges.

Det er alment kendt, at erhvervslivet mangler medarbejdere og unge med digitale kompetencer og de såkaldte STEM-kompetencer (science, technology, engineering, mathematics). Den faglighed er stærk på HTX-uddannelserne.

Men vi skal også huske, at produkter skal afsættes, før der skabes værdi. Vi skal være super dygtige til at handle – og det i mere end den forstand at sætte pris på unge handelstalenter. For hvad skal vi med et nyt produkt, der ikke kan sælges?

En god idé bliver kun et godt produkt, hvis der er styr på forretningsudviklingen, iværksættergenet, salgsleddet og handelstalentet. Det lærer man blandt meget andet på en HHXuddannelse.

Mange unge og forældre har indtryk af, at det er underordnet HTX. Men der er faktisk forskel på gymnasieretningerne i Danmark.

Det vil vi meget gerne minde om. HHX- og HTX-uddannelserne er kendetegnet ved at være moderne, profilerede gymnasieuddannelser med bånd direkte til erhvervsliv og virkelighedens teknologiske og digitale udfordringer og til salg og international handel.

Så drømmer en ung om en karriere inden for det private erhvervsliv, bør de klart overveje at gå HHX- eller HTX-vejen.

I det videregående uddannelsessystem er HHX- og HTXstudenterne også eftertragtede.

Flere videregående uddannelsesinstitutioner efterlyser ligefrem, at langt flere elever fra grundskolen vælger HHX og HTX.

Praksisnær undervisning
Vi skal gennem hele uddannelsessystemet blive bedre til at introducere læring tættere på praksis gennem et tværfagligt samarbejde om kritisk case- og problemorienteret opgaveløsning. Børn og unge skal lære, hvordan de kan tilegne sig viden, der både tager afsæt og anvendes i en konkret virkelighed.

På den måde fylder vi de unges bagage op med dringer. Det er netop, hvad DM i Teknologi og Erhvervscase er et godt eksempel på.

Konkurrencen tager udgangspunkt i virkelighedens teknologiske problemstillinger, og en dansk virksomhed stiller sig til rådighed som case – i år er det Brøchner Hotels. Det prioriterer man for at give de unge indsigt i erhvervslivets mange muligheder og udfordringer og for at give de unge så praksisnær en undervisning som muligt.

Og det er nogle utroligt spændende idéer, som finaleholdene kommer med.

Et nyt bookingkoncept, en bæredygtig drinkde og en gruppe, som er ved at tage patent på deres idé, hvorfor de ikke ønsker foromtale af den. Spændende!

Unge kan komme langt
Det er vigtigt, at vi får fortalt vores unge og, ikke mindst, deres forældre, hvor langt man kan komme med en HHX eller HTX i bagagen.

De fleste vælger det almene gymnasium, men ville de gøre det, hvis de vidste, at mulighederne for at få en sjov, givende og spændende karriere er mange?

Ville de gøre det, hvis de vidste, at erhvervslivet har brug for unge med netop de kompetencer? Ville de gøre det, hvis de vidste, at de i højere grad bliver ansat inden for det private erhvervsliv, og at de typisk tjener mere?

At de unge og deres forældre får den viden kræver flere ting. Blandt andet initiativer som DM i Teknologi og Erhvervscase.

Det handler simpelthen om, at de skal tage den ungdomsuddannelse, der passer bedst til dem.

At de unge og måske deres forældre sætter sig ned og undersøger grundigt, hvad de forskellige uddannelser indeholder, og hvad der passer bedst til netop den pågældende. Vi tør godt vove det ene øje og sige, at det ikke sker i tilstrækkelig grad i dag.  


  • Danske Erhvervsskoler og –Gymnasier
  • Ny Vestergade 17, 2. sal
  • 1471 København K