Del

Digitale evalueringer

Hvordan anvender vi teknologier til at evaluere vores undervisning og elevernes læring?

Reflektionsspørgsmål

  • Hvad karakteriserer en digital evaluering?
  • Hvorfor skal vi anvende digitale evalueringer her på skolen?
  • Hvilke data har vi i dag, og hvilke kvalitative og kvantitative data har vi brug for, for at kunne bruge data til evaluering af undervisningen?
  • Hvordan kan evaluering af undervisningen og elevernes læring bruges til at understøtte elevernes læring?
  • Hvordan kan evaluering bruges til at udvikle form og indhold i undervisningen?
  • Hvordan kan forskellige typer af evalueringer understøttes digitalt? (fx. elektroniske spørgeskemaer, quizzer, lyd og video)
  • Hvordan skal digitale evalueringer afrapporteres, så de bedst muligt kan analyseres og anvendes af elever, undervisere og ledere?
  • Hvordan inddrager vi bedst eleverne i udvikling og anvendelse af digitale evalueringer?
  • Hvilke regler og retningslinjer skal vi forholde os til?
  • Hvor kan vi hente viden og inspiration? Fx erfaringer fra kolleger, andre skoler, forsknings- og udviklingsprojekter.
  • Hvad kræver det, hvis vi skal få det optimale ud af brugen af læringsplatforme?

 

EKSEMPLER

  • Selv-test
  • EASY/LECTIO
  • Læringsplatform fx moodle
  • Learning analytics
  • Simulering
  • Formelle test - digitale prøver
  • Elevplan
  • Gamification fx Kahoot
  • Learning analytics
  • Screeningsværktøjer
  • Survey (ETU)

Kontaktoplysninger

Uddannelsesforbundet: www.uddannelsesforbundet.dk

Stine Sund Hald, DEG-L: ssh[a]deg.dk

Anne Wieth-Knudsen, DEG-L: awk[a]deg.dk

  • Danske Erhvervsskoler og –Gymnasier
  • Ny Vestergade 17, 2. sal
  • 1471 København K