Erhvervsfaglige, fagfaglige og almenfaglige teknoligier
Hvordan kan de forskellige teknologier komme i spil i vores undervisning - både fagligt og pædagogisk?
Reflektionsspørgsmål
- Hvad karakteriserer hhv. erhvervsfaglige, faglige og almenfaglige teknologier?
- Hvilke teknologier skal eleverne mestre for at opfylde fagenes og uddannelsens læringsmål og blive dygtig faglærte?
- Hvordan sikrer vi, at eleverne får adgang til relevante teknologier og får den nødvendige viden og færdigheder i deres uddannelse på hhv. skolen og i praktikken?
- Hvilke fagfaglige og almenfaglige digitale programmer findes der inden for vores fag?
- Hvordan og i hvilket omfang kan faglige og almenfaglige teknologier bruges i vores undervisning til at tilgodese forudsætninger og behov blandt vores elever?
- Hvordan inddrager vi eleverne?
- Hvordan evaluerer vi brugen af de forskellige teknologier?
- Hvilke regler og retningslinjer skal vi forholde os til?
- Hvor kan vi hente viden og inspiration? Fx erfaringer fra kolleger, andre skoler, forsknings- og udviklingsprojekter.
- Hvad kræver det, hvis vi skal få det styrke undervisning i og med erhvervsfaglige, faglige og almenfaglige teknologier?
Ressourcer/inspiration
FoU-program vedr. it som pædagogisk værktøj (EVA)
Inspiration til it-værktøj på EUD (UVM)
Udviklingsprojekt vedr. e-læring og medier (VIA)
Oversigt over apps til undervisning
Online værktøjer til undervisning (Skoletube)
Digitale ressoucer til undervisere
Video med eksempler på erhvervsfaglige teknologier i erhvervsuddannelserne og HTX


EKSEMPLER
- Robot
- Video
- Algoritmeforståelse, systemforståelse
- Fagteknisk software, CAD,CAM
- Simulering
- Virtual Reality (VR)
- Augmented Reality (AR)
- Leve op til det virksomhederne forventer
- Grundlæggende it-færdigheder
Kontaktoplysninger
Uddannelsesforbundet: www.uddannelsesforbundet.dk
Stine Sund Hald, DEG-L: ssh[a]deg.dk
Anne Wieth-Knudsen, DEG-L: awk[a]deg.dk