Faglig udvikling gennem teknologier
Hvordan bruger vi digitale redskaber til at understøtte faglig sparring og udvikling blandt underviserne - både i et eksternt og internt perspektiv?
Reflektionsspørgsmål
- Hvad forstår vi ved faglig udvikling gennem teknologier?
- Hvorfor skal vi have fokus på faglig udvikling, når vi implementerer digitale redskaber?
- Hvorfor skal vi bruge digitale redskaber til at understøtte faglig sparring?
- Hvordan kan forskellige digitale redskaber understøtte videndeling og sparring blandt underviserne?
- Hvordan kan faglig udvikling og sparring understøtte brugen af digitale redskaber i undervisningen?
- Hvordan afklarer vi, hvilken viden/færdigheder der er nødvendige for at vores underviserne har forudsætningerne til at anvende digitale redskaber i undervisningen?
- Hvordan faciliterer vi faglig udvikling og erfaringsudveksling i teamet, uddannelsen, afdelingen, faget eller andet?
- Hvordan organiserer vi vores digitale udvikling? Fx ved at udpege særlige pædagogiske superbrugere til de forskellige redskaber?
- Hvordan vil vi i vores fag/uddannelse følge med i den teknologiske udvikling?
- Hvilke regler og retningslinjer skal vi forholde os til?
- Hvor kan vi hente viden og inspiration? Fx erfaringer fra kolleger, andre skoler, forsknings- og udviklingsprojekter.
- Hvad skal der til, hvis vi skal styrke vores brug af digitale redskaber til faglig udvikling og sparring blandt underviserne?
Ressourcer/inspiration
E-twinning: netværk til faglige projekter og udvikling nationalt og internationalt
Rapport om nye krav til pædagogiske kompetencer på erhvervsrettede institutioner
Rapport om teamsamarbejde på erhvervsuddannelserne
Gratis MOOC -læringsressourcer inden for digitalisering
Nationalt videnscenter for læremidler


EKSEMPLER
- Fælles online kurser
- Fælles udvikling af digitale undervisningsforløb
- Fælles kompetenceudvikling inden for it
Kontatkoplysninger
Uddannelsesforbundet: www.uddannelsesforbundet.dk
Stine Sund Hald, DEG-L: ssh[a]deg.dk
Anne Wieth-Knudsen, DEG-L: awk[a]deg.dk