Læringsplatforme
Hvornår - og hvordan - bruger vi læringsplatforme til at videregive viden og praktiske informationer til eleverne samt strukturere vores undervisningsforløb?
Reflektionsspørgsmål
- Hvad forstår vi ved en læringsplatform?
- Hvorfor skal vi have en læringsplatform, og hvordan kan den understøtte elevernes læring?
- Hvad skal en god læringsplatform kunne?
- Hvordan skal arbejdet med læringsplatformen forankres ledelsesmæssigt?
- Hvilken rolle skal lærerteamene spille i arbejdet med læringsplatformene?
- Hvordan sikrer vi den nødvendige tekniske og pædagogiske support, så alle kan anvende læringsplatformen?
- Hvordan kan læringsplatformen konkret anvendes i de forskellige uddannelser?
- Hvordan får vi løbende relevant og opdateret indhold i platformen?
- Hvordan inddrager vi bedst eleverne i brug og udvikling af læringsplatformen?
- Hvordan evaluerer vi brugen af læringsplatformen (brugervenlighed og læringsudbytte)?
- Hvilke regler og retningslinjer skal vi være opmærksomme på?
- Hvor kan vi hente viden og inspiration? Fx erfaringer fra kolleger, andre skoler, forsknings- og udviklingsprojekter.
- Hvad kræver det, hvis vi skal få det optimale ud af brugen af læringsplatforme?
Ressourcer/inspiration
Erfaringsopsamling vedr. implementering af digitale læringsplatforme (EVA)
Juridiske regler vedr. brug af materiale til/i undervisning (UBVA)


EKSEMPLER
- Moodle
- Dropbox
- Fronter
- One note
- Windows 365
- I- og e-bøger
- Video
- Learning analytics
- Simulering
- Wikipedia, google henter indhold
- Animation
- QR-koder
Kontaktoplysninger
Uddannelsesforbundet: www.uddannelsesforbundet.dk
Stine Sund Hald, DEG-L: ssh[a]deg.dk
Anne Wieth-Knudsen, DEG-L: awk[a]deg.dk