Del

Virtuelle læringsrum

Hvordan skaber vi digitale læringsrum, der giver eleven mulighed for at lære og arbejde med stoffet uafhængigt af tid og sted?

Reflektionsspørgsmål

  • Hvad er gode virtuelle læringsrum?
  • Hvad er formålet med at udvikle og bruge virtuelle læringsrum hos os?
  • Hvornår og hvordan kan digitale læringsforløb styrke elevernes læring?
  • På hvilke områder vil vi udbyde digitale læringsforløb som eleverne har adgang til uanset om de er på eller uden for skolen?
  • Hvordan udvikler vi gode virtuelle læringsforløb og herunder sikrer en god lærer-elevrelation?
  • Hvilke metoder kan vi trække på, når vi planlægger digitale læringsforløb fx Flipped learning eller blended learning?
  • Hvordan inddrager vi eleverne?
  • Hvordan evaluerer vi forløbene?
  • Hvilke regler og retningslinjer skal vi forholde os til? Fx skal der laves fælles retningslinjer for tilgængelighed og feedback? Hvordan forholder vi os til elevernes digitale adfærd, jf. digital dannelse?
  • Hvor kan vi hente viden og inspiration? Fx erfaringer fra kolleger, andre skoler, forsknings- og udviklingsprojekter.
  • Hvad kræver det, hvis vi skal etablere og understøtte gode virtuelle læringsrum?

EKSEMPLER

  • Fjernundervisning
  • Video
  • Sociale medier
  • Mooc´s
  • Simulering
  • Synkrone systemer (Skype, adobe connect)
  • WIFI – eleverne laver selv
  • Smart Phones

Kontaktoplysninger

Uddannelsesforbundet: www.uddannelsesforbundet.dk

Stine Sund Hald, DEG-L: ssh[a]deg.dk

Anne Wieth-Knudsen, DEG-L: awk[a]deg.dk

  • Danske Erhvervsskoler og –Gymnasier
  • Ny Vestergade 17, 2. sal
  • 1471 København K