FN's verdensmål

Netværk for FN's Verdensmål

Netværket arbejder for at fremme erhvervsskolernes rolle som drivkraft til at indfri verdensmålene, når det gælder om at uddanne fremtidens arbejdskraft med et globalt og bæredygtigt mindset.

Erhvervsskolernes netværk for FN’s verdensmål er et forum, hvor erhvervsskoler kan dele erfaringer om verdensmål inden for undervisning, institutionsdrift og organisationsudvikling.

Deltagere i Netværket

AMU Vest
BC Syd
Campus Bornholm
CELF
Den Jydske Haandværkerskole
EUC Nord
EUC Nordvest
EUC Sjælland
EUC Syd
Herningsholm Erhvervsskole
IBC
Jordbrugets Uddannelsescenter Århus
Kold College
Køge Handelsskole
Learnmark Horsens
Mercantec
Next - Uddannelse København
Niels Brock
Randers Social- og Sundhedsskole
Roskilde Tekniske Skole
Rybners
Skanderborg-Odder Center for Uddannelse

Skolen for klinikassistenter og tandplejere, Københavns Universitet
SOSU Østjylland
Svendborg Erhvervsskole
Syddansk Erhvervsskole
TEC
TECHCOLLEGE
Tietgen
Tradium
Tønder Handelsskole
UCRS
UC Holstebro
U/NORD
Vejen Business College
ZBC
Aalborg Handelsskole

Alle erhvervsskoler kan blive medlem af netværket og alle er derfor velkomne, uanset erfaringer med at arbejde med FN’s verdensmål. Netværket søger at mobilisere udvikling og erfaringsudveksling inden for både ungdoms- og voksen- efteruddannelsesområdet.

Arbejdet i netværket er blevet til en plakat, der viser, hvad en bæredygtig erhvervsskole arbejde med at temaer. Find den til fri afbenyttelse her:

Netværket arbejder inden for en række pejlemærker, der retter sig mod arbejdet med FN’s verdensmål i undervisningen, institutionsdrift og som led i erhvervsskolens organisationsudvikling.

Formålet med pejlemærkerne er at synliggøre konkrete institutionsnære initiativer, der kan bidrage til en bæredygtig udvikling og sætte mål for den lokale udvikling. 

De 5 temaer

  1. Bæredygtighed i undervisningen

  2. Bæredygtig skoledrift
  3. Bæredygtig organisationskultur
  4. Bæredygtighed i forskning og udvikling
  5. Partnerskaber omkring bæredygtig udvikling

Bæredygtighed i undervisningen

FN’s verdensmål og bæredygtig udvikling kan sættes i spil i undervisningen både direkte og indirekte i ungdomsuddannelserne og på AMU. Undervisning med afsæt i verdensmålene udvikler både elevernes kompetencer og værdisæt (dannelse). Det kræver imidlertid et fagligt, pædagogisk og didaktisk oversættelsesarbejde at integrere verdensmålene i undervisningen. Netværket kan derfor erfaringsudveksle og udvikle idéer til, hvordan et bæredygtigt værdisæt og kompetencer kan være drivende for den måde elever og kursister løser deres opgaver i teori og praksis.

Pejlemærker for bæredygtighed i undervisningen
Erhvervsskolens lærere integrerer FN’s verdensmål i undervisningen på mindst ét fagligt forløb/kursus på henholdsvis eud, de gymnasiale uddannelser og AMU.
Erhvervsskolens lærere arbejder med bæredygtig dannelse i undervisningen i mindst ét fagligt forløb/kursus på eud, de gymnasiale uddannelser og AMU.
Erhvervsskolen tilbyder elever og kursister en faglig specialisering, der relaterer sig til FN’s verdensmål fx via studieretning, fagretning, toning af hele erhvervsuddannelsen eller en AMU-kursuspakke.
Erhvervsskolen anvender en virksomhedscase fra en lokal virksomhed, der arbejder med FN’s verdensmål i mindst et undervisningsforløb på henholdsvis eud, de gymnasiale uddannelser og AMU.
Erhvervsskolens elever skal undersøge en virksomheds arbejde med FN’s verdensmål (gerne elevens egen oplæringsvirksomhed).
Erhvervsskolen afholder minimum ét temaarrangement om året om FN’s verdensmål, hvor der deltager elever på tværs af minimum to af skolens afdelinger.

Bæredygtig skole (drift)

Indsatsen for bæredygtighed handler også om erhvervsskolernes eget forbrug af ressourcer og muligheder for at påvirke lokalt og globalt. Derfor arbejder netværket også med at kortlægge og forbedre erhvervsskolernes forbrug af f.eks. energi, vand, drift af bygninger og potentialerne for bæredygtige løsninger ved nybygning og renovationsprojekter. Netværket udveksler idéer til, hvordan erhvervsskolerne kan arbejde målrettet på at drive skolen klimamæssigt bæredygtigt.

Pejlemærker for bæredygtig skoledrift
Erhvervsskolen har altid fokus på bæredygtige byggematerialer ved ombygning og nybygning
Erhvervsskolen har en plan for, hvordan skolens energi- og ressourceforbrug kan minimeres og gøres mere klimavenligt.
Erhvervsskolen er altid opmærksom på bæredygtighedsparametre ved indkøb af maskiner og materialer. Dvs. strømforbrug, holdbarhed/kvalitet, muligheden for at handle brugt m.m.
Erhvervsskolen fører et internt CO2-regnskab og har derfor også fokus på at nedsætte det samlede udslip.
Erhvervsskolen har fokus på grønne løsninger på skolens inde- og udearealer og synliggør dem over for eleverne.
Erhvervsskolen har fokus på madspild i skolens kantine og synliggør det over for elever og ansatte.
Erhvervsskolen affaldssorterer i videst muligt omfang fx affaldssortering af glas, plast, metal, elektronik, pap og papir.

Bæredygtig organisationskultur

FN’s verdensmål involverer både en økonomisk, miljømæssig og social bæredygtighed og drejer sig i høj grad også om den kultur organisationen skal understøtte. Ledelsens strategiske arbejde med FN’s verdensmål vil således også influere på organisationsudviklingen. Ligesom det kan være pejlemærke for fx medarbejdernes efter- og videreuddannelse og for ledelses- og samarbejdskulturen på institutionen. Det kan netværket udveksle idéer til.

Pejlemærker for bæredygtig organisationskultur
Erhvervsskolen har en strategi for arbejdet med FN’s verdensmål eller bæredygtighed, der gælder hele skolen
Erhvervsskolen har en klar ansvarsfordeling for hvem, der faciliterer og styrer arbejdet med at implementere skolens strategi inden for FN’s verdensmål/bæredygtighed.
Erhvervsskolen har en bæredygtighedspolitik, der omhandler interne vaner og forbrug. Fx retningslinjer for kørsel, kopiering osv.
Erhvervsskolen har eller nedsætter et udvalg for arbejdet med FN’s verdensmål/bæredygtighed, der involverer elever.
Erhvervsskolen afholder minimum én gang hvert år en værdidiskussion om verdensmål for hele personalet fx på pædagogisk dag, et aftenmøde, debat på digital platform eller andet.
Erhvervsskolen indtænker FN’s verdensmål, når der tilrettelægges kompetenceudvikling af skolens medarbejdere.
Erhvervsskolen tilstræber at fortælle om arbejdet med FN’s verdensmål, når der er eksterne gæster på skolen fx elever, forældre og virksomheder mindst én gang om året.
Erhvervsskolen synliggør arbejdet med FN’s verdensmål/bæredygtighed i informationsmateriale om skolen og nyheder i pressen.

Bæredygtighed i forskning og udvikling

Grundlaget for udvikling af nye praksisser, pædagogik og didaktik kræver ny praksisnær viden fra udviklingsprojekter og i nogle tilfælde forskning. Netværket kan udveksle idéer til, hvordan man kan Inddrage principper fra den grønne omstilling og bæredygtighed i udviklings- og analysearbejde. Samt bidrage til forsknings- og udviklingsprojekter fx fra videnscentre, professionshøjskoler eller universiteter.

Pejlemærker for bæredygtighed i forskning og udvikling
Erhvervsskolen deltager i mindst ét udviklingsprojekt, der har fokus på FN’s verdensmål i pædagogik og didaktik.
Erhvervsskolen deltager i mindst ét udviklingsprojekt, der har fokus på FN’s verdensmål, der knytter sig til indhold og metoder i de enkelte fag/kurser på henholdsvis eud, de gymnasiale uddannelser og AMU.
Erhvervsskolen deltager i mindst ét udviklingsprojekt, der har fokus på bæredygtig dannelse.
Erhvervsskolen deltager i mindst ét forskningsprojekt, der har fokus på FN’s verdensmål fx i samarbejde med et universitet eller en professionshøjskole.

Partnerskaber omkring bæredygtig udvikling

En af gevinsterne, ved at arbejde med FN’s verdensmål, er at det åbner døre til nye samarbejdspartnere lokalt, nationalt og internationalt. Verdensmålene kan fx være grundlag for erhvervsskolers samarbejde med grundskolen eller institutioner for videregående uddannelse. Netværket kan udveksle erfaringer med at indgå i partnerskaber til institutioner, organisationer og det lokale erhvervsliv.

Pejlemærker for partnerskaber omkring bæredygtig udvikling
Erhvervsskolen laver samarbejdsaftale med mindst én af de omkringliggende kommuner.
Erhvervsskolen laver samarbejdsaftale med mindst én grundskole om undervisningsforløb eller events vedr. FN’s verdensmål.
Erhvervsskolen laver samarbejdsaftale med mindst én institution for videregående uddannelse vedr. FN’s verdensmål.
Erhvervsskolen opsøger mindst én international samarbejdspartner fx uddannelsesinstitution eller organisation.
Erhvervsskolen åbner sine døre for lokalsamfundet til debat og diskussion om FN’s verdensmål.
Erhvervsskolen inviterer mindst én virksomhed som samarbejdspartner vedr. FN’s verdensmål.