Lærepladssituationen på eux

Indhold
EUX
Tømrer elev bruger skæremaskine

Denne analyse har til formål at undersøge, lærepladssituationen er for eux-eleverne samt at give et overblik over den dertilhørende udvikling.

Hovedkonklusioner

  • Eux-uddannelserne har de seneste fem år oplevet en stor popularitetsfremgang, hvor antallet af elever er steget med ca. 46 pct. i 2020 sammenlignet med 2016.
  • Der har været en tredobling i antallet af eux-elever, der indgår en lærepladsaftale med virksomheder over en femårig periode.
  • Andelen af eux-elever, der er i skoleoplæring, har de seneste par år været nedadgående. Det er særligt eux-elever på hovedområdet ’teknologi, byggeri og transport’, der er i skoleoplæring, hvor de er enkelte uddannelser, som udgør størstedelen af antallet af elever i skoleoplæring.

Baggrund

De relative nyetableret eux-uddannelsestilbud er til dem, der både vil have studiekompetencer og en erhvervsuddannelse og blev etableret i 2010 som et pilotprojekt. I begyndelsen var det kun muligt at tage eux på det tekniske område, hvilket i 2015 blev udvidet til også at omfatte det merkantile område.

Udviklingen i antallet af elever

Udviklingen i antallet af eux-elever har de seneste par år været stødt stigende, hvor der i 2016 var 9.946 elever og tilsvarende var 14.531 elever i 2020, hvilket svarer til en stigning på ca. 46 pct. over en femårig periode. Eux-uddannelserne har derfor haft en øget popularitet blandt eleverne de seneste par år. En opgørelse over antallet af eux-elever fordelt på de fire hovedområder er at finde i figur 1.

Figur 1: eux-elevbestanden i perioden 2016 til 2020 fordelt på de fire hovedområder

eux-elevbestanden i perioden 2016 til 2020 fordelt på de fire hovedområder
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriets uddannelsesstatistik

Som det ses ovenstående figur, kan over halvdelen af den fremgang, der har været i 2020 sammenlignet med 2016 tilskrives en fremgang for den merkantile eux. Fremgangen for den merkantile eux skal ses i lyset af at frafaldet i overgangen mellem det studiekompetencegivende forløb og hovedforløbet er særligt stort, hvilket Børne- og Undervisningsministeriet (BUVM) har påpeget. Analysen udarbejdet af BUVM viser at kun 25 pct. af eux-eleverne på de merkantile uddannelser fortsætter til hovedforløbet, hvor det tilsvarende er 40 pct. af eux-eleverne på de tekniske uddannelser.

Men der har også været en stabil fremgang i antallet af eux-elever på de tekniske uddannelser, hvor den største fremgang er at finde på hovedområdet ”teknologi, byggeri og transport”, der udgør 22 pct. af den samlet fremgang.

Eux-elevernes lærepladser

Ligesom på de ordinære erhvervsuddannelser udgør en del af eux-elevernes uddannelsesforløb i en læreplads og/eller skoleoplæring.

Indgået lærepladsaftaler

Hvis man ser på antallet af indgået lærepladsaftaler, har der i perioden 2016 til 2020 været en stor fremgang, hvor antallet af indgået lærepladsaftaler er tredoblet på blot en femårig periode. Tredoblingen af antallet af indgået lærepladsaftaler svarer til en fremgang på over 2.200 indgået aftaler. En opgørelse over den faktiske og indekseret udvikling i antallet af indgået aftaler på eux-uddannelserne er at finde i figur 2.

Figur 2: den faktiske og indekseret udvikling i antallet af indgået aftaler på eux-uddannelserne

den faktiske og indekseret udvikling i antallet af indgået aftaler på eux-uddannelserne
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriets uddannelsesstatistik og DEG’s egne beregninge

Skoleoplæring

Hvis man ser på antallet af eux-elever i skoleoplæring, har der i perioden 2016 til 2020 været en fremgang, hvor antallet af eux-elever i skoleoplæring er steget med ca. 34 pct. Fremgangen på 34 pct. svarer til en stigning i antallet af elever i skoleoplæring på ca. 170 elever, hvormed en lille ændring har en relativ stor betydning. En opgørelse over den faktiske og indekseret udvikling i antallet af eux-elever i skoleoplæring er at finde i figur 3.

Figur 3: den faktiske og indekseret udvikling i antallet af eux-elever i skoleoplæring i perioden 2016 til 2020

den faktiske og indekseret udvikling i antallet af eux-elever i skolepraktik i perioden 2016 til 2020
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriets uddannelsesstatistik og DEG’s egne beregninger

Hvis man ser på andelen af eux-elever i skoleoplæring ift. andelen den samlede bestand, der potentielt kunne være i skoleoplæring, har der i perioden 2016 til 2020 været et fald med knap 14 pct.-point. Dette fald kan tilskrives, at der har været en fremgang i antallet af elever på eux-uddannelserne, og at der har været en større stigning i antallet af elever, der har indgået en lærepladsaftale ift. antallet af elever, der har påbegyndt skoleoplæring.

Figur 4: relativ opgørelse over antallet af elever i skoleoplæring ift. summen af antallet af elever i læreplads og skoleoplæring.

relativ opgørelse over antallet af elever i skolepraktik ift. summen af antallet af elever i læreplads og skolepraktik
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriets uddannelsesstatistik og DEG’s egne beregninger 496707 634 615665

 Hvis man ser på andelen af eux-elever i skoleoplæring fordelt på de fire hovedområder finder vi, at størstedelen af eleverne der er i skoleoplæring, er i gang med en euxuddannelse på hovedområdet ’teknologi, byggeri og transport’ (66 pct.) eller ’kontor, handel og forretningsservice’ (31 pct.)

Fordelingen af eux-elever i skoleoplæring fordelt på de fire hovedområder findes at være tilnærmelsesvis ens i 2019 og 2020. En opgørelse over andelen af eux-elever i skoleoplæring fordelt på de fire hovedområder i hhv. 2019 og 2020 er at finde i figur 5.

Figur 5: andelen af eux-elever i skoleoplæring fordelt på de fire hovedområder i hhv. 2019 og 2020

andelen af eux-elever i skolepraktik fordelt på de fire hovedområder i hhv. 2019 og 2020
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriets uddannelsesstatistik og DEG’s egne beregninger

Hvis man opgør eux-elever i skoleoplæring på uddannelserne, finder man at det kun er 15 uddannelser, der har aktivitet i skoleoplæring for eux-eleverne. Den uddannelse med størst eux-aktivitet i skoleoplæring er ’data- og kommunikationsuddannelsen’ og herefter er det ’kontoruddannelsen med specialer’ samt ’træfagenes byggeuddannelse’, hvor disse tre uddannelser udgør ca. 65 pct. af den samlede eux-aktivitet i skoleoplæring.

En faktisk og relativ opgørelse over antallet af elever i skoleoplæring fordelt på hovedområderne og uddannelserne i 2020 er at finde i tabel 1.

Tabel 1: faktisk og relativ opgørelse over antallet af elever i skoleoplæring fordelt på hovedområder og uddannelserne i 2020

Hovedområde Uddannelse Faktisk Andel
Teknologi, byggeri og transport Data- og kommunikationsuddannelsen 175 26%
Kontor, handel og forretningsservice Kontoruddannelse med specialer 140 21%
Teknologi, byggeri og transport Træfagenes byggeuddannelse 112 17%
Teknologi, byggeri og transport Elektriker 55 8%
Kontor, handel og forretningsservice Detailhandelsuddannelse med specialer 38 6%
Teknologi, byggeri og transport Personvognsmekaniker 29 4%
Kontor, handel og forretningsservice Handelsuddannelse med specialer 27 4%
Teknologi, byggeri og transport Automatik- og procesuddannelsen 26 4%
Omsorg, sundhed og pædagogik Frisør 17 3%
Teknologi, byggeri og transport Bygningssnedker 12 2%
Teknologi, byggeri og transport Møbelsnedker og orgelbygger 10 2%
Teknologi, byggeri og transport Industriteknikeruddannelsen 9 1%
Teknologi, byggeri og transport Snedkeruddannelsen 7 1%
Fødevarer, jordbrug og oplevelser Gastronom 4 1%
Teknologi, byggeri og transport Smed 4 1%
I alt   665 100%
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriets uddannelsesstatistik og DEG’s egne beregninger

Om data

Data, der er anvendt stammer fra Børne- og Undervisningsministeriets uddannelsesstatistik og vurderes at være af relativ høj kvalitet, da tallene er blevet valideret af ministeriet.

Kontakt

Benjamin billede

Benjamin Schou Ilsøe

Analysekonsulent - eud & eux

Dokumenter