Eud bestyrelsesinitiativer - vejledende kompetenceprofiler

DEG høringssvar

DEG er opmærksom på, at der med aftalen ”Fra folkeskole til faglært” fra november 2018 er aftalt, at institutionslovens kompetencekrav suppleres af krav om en opdateret og relevant erhvervserfaring, og at de udefrakommende medlemmer af bestyrelsen fremover tilsammen, udover de eksisterende kompetencekrav, skal have relevant erhvervserfaring i forhold til institutionens virkefelt.

Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier (DEG) takker for invitationen til at afgive høringssvar og har følgende bemærkninger til ovenstående høring.

Der synes dog med beskrivelsen af de foreslåede supplerende kompetenceprofiler, at der lægges op til en ”skolificering” af bestyrelsesarbejdet, og der synes visse misforståelser i forhold til, hvad en bestyrelsesopgave er.

Fx lægges der i udkastet op til, at bestyrelsen skal have erfaring med kvalitetssikring af uddannelse – så anden erfaring med kvalitetssikring duer ikke. Ligeledes fremgår det, at der skal være konkret erfaring med udvikling af pædagogik og didaktik i bestyrelsen – denne konkrete erfaring har kun ledere fra uddannelsesinstitutioner.

DEG stiller derfor spørgsmålstegn ved om en bestyrelse skal så langt ind i skolens maskinrum.

Ligeledes må det fastslås, at det ikke er bestyrelsens eller skolens opgave at afdække nye uddannelsesbehov eller udvikle nye uddannelser – det står parterne for i enten de faglige udvalg eller i efteruddannelsesudvalgene.

DEG har noteret sig, at formålet med de vejledende kompetenceprofiler er at inspirere bestyrelser og de indstillingsberettigede parter til at overveje de forslag til kompetencer, når nye eksterne bestyrelsesmedlemmer udpeges.

DEG har følgende direkte kommentarer til vejledningen:

Side 1, nederst:
”Når de nødvendige kompetencer ikke er til stede i bestyrelserne, er der risiko for, at institutionerne ikke drives optimalt, herunder at uddannelserne ikke modsvarer arbejdsmarkedets behov.”

Selve uddannelserne er det jo ikke institutionerne, der fastlægger indhold og struktur af – men lokal implementering af uddannelserne kan blive mangelfuld.

Side 2, nederst:
”Dermed er det væsentligt for bestyrelsen som helhed at være i besiddelse af kompetencer, som har erfaring med udvikling og arbejde med faglige og pædagogiske-didaktiske mål og indsatser, således at institutionens fokus på de uddannelsespolitiske mål løbende understøttes i bestyrelsens opfølgning på institutionens resultater.”

Dette betyder reelt, at der skal sidde ledere fra uddannelsesinstitutioner i institutionernes bestyrelser, ud over institutionens egen direktør, der er sekretær for bestyrelsen.

Side 3, øverst:
”Bestyrelsen bør have en ligelig sammensætning af mænd og kvinder, bør afspejle samfundet i øvrigt og skal som helhed betragtet være forankret i det lokale og regionale område.”

Her henledes opmærksomheden på, at en række skoler har landsdækkende optag – og derfor sagtens kan have en mere landsdækkende forankring. Dette skal der være plads til – og det bør fremgå i teksten.

Side 3 – skema:
”Relevant erhvervserfaring i forhold til institutionens virkefelt” – ”Opdateret og relevant erhvervserfaring med en eller flere af de uddannelser, som udbydes af institutionen.”

Relevant arbejdserfaring kan vel lige såvel være indenfor det område, hvor institutionens uddannelser anvendes – og ikke snævert med præcis de uddannelser, der udbydes.

”Uddannelsesudvikling” – ”Erfaring med udvikling af faglige, pædagogisk-didaktiske målsætninger. Afdækning af behov for nye uddannelser, ændring i uddannelser m.v. på strategisk niveau, på virksomheder, det offentlige m.v. – samt personer med ønske om at starte egen virksomhed – har adgang til uddannelse, der giver de rette kompetencer.”

Det er ikke en bestyrelsesopgave at afdække behov for nye uddannelser eller ændring i uddannelser – det varetages for eud/AMU’s vedkommende af de faglige udvalg og efteruddannelsesudvalgene.

”Kvalitetssikring” – ”Erfaring med uddannelsesinstitutioners systematiske kvalitetsarbejde og kvalitetsopfølgning, herunder elevernes progression, systematiseret i årlige kvalitetsmålinger, opfølgningsstrategier og handleplaner.”

Meget snævert formuleret, at det alene kan opfyldes af repræsentanter for andre uddannelsesinstitutioner – erfaring med kvalitetssikring fra anden virksomhed må også kunne anerkendes.

Kontakt

Thomas

Thomas Kurz Ankersen

Chefkonsulent - jura & organisation