Når politikerne skal aftale nye indsatser for erhvervsuddannelserne er det vigtigt, at der både er incitamenter for unge og voksne, hvis vi skal have flere til at gå efter et svendebrev, skriver Kasper Palm og Ole Heinager.
SVM-regeringens tre partiledere slog torsdag eftermiddag vejen forbi erhvervsskolen NEXT - Uddannelse København for at høre, hvordan eleverne, der går på en erhvervsuddannelse, mener man kan styrke erhvervsskolerne.
Socialdemokratiet har i forbindelse med partiets sommergruppemøde løftet sløret for, at erhvervsuddannelserne vil være at finde på dette års finanslovsforslag med en øget bevilling på 500. mio. kr. i 2025 stigende til 700 mio. kr. årligt fra 2030.
Kasper Palm, formand for Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier – Bestyrelserne, roser Danmarksdemokraternes forslag og ser puljen som en god start til at udvikle uddannelserne.
Erhvervsuddannelserne skal være førstevalget for mange flere unge end det er i dag. En vej til det mål kan være mesterlære, lød budskabet i Mette Frederiksens nytårstale.
Elever på erhvervsuddannelserne skal møde tidssvarende udstyr, øget digitalisering og undervisere i topklasse. Det mener en bred kreds af ungdomsorganisationer, politiske ungdomspartier, arbejdsgivere, fagforeninger og erhvervsskoler.
DEG har udarbejdet en analyse, som ser nærmere på lærepladsområdet i 2021. Analysen har fokus på, hvordan lærepladsområdet har udviklet sig efter den gradvise genåbning af Danmark i 2021 samtidigt med, at arbejdsmarkedet i samme periode er blevet præget af en højkonjunkturel økonomisk udvikling.
Eux er en kombinationsuddannelse, hvor eleverne både bliver faglærte og studenter. Det er et guldæg i forhold til at sikre flere faglærte. På trods af dette er eux-uddannelserne udfordret af strukturelle bindinger og uensartet indhold, der står i vejen for, at uddannelsens potentiale kan indfries. De sten skal vi have ryddet af vejen.
Hvilken betydning har virksomhedernes størrelse og branche for, hvorvidt en virksomhed, som er godkendt til at have lærlinge, overhovedet har lærlinge? Og hvilken betydning har virksomhedernes størrelse og branche for, hvordan lærlinge rekrutteres?