Elevforskelle i valg af studieretning på HHX og HTX

Indhold
Gymnasier
Elever der sidder

Analysen viser hvilke linjer, der tegner sig i elevsammensætningen på tværs af forskellige studieretninger på HHX og HTX.

Hovedkonklusioner

HHX

  • Der er kun få herkomst- og kønsforskelle i elevsammensætningen på de forskellige studieretninger på HHX.
  • Studieretningen Afsætning A, International Økonomi A er mere populær hos elever med udenlandsk herkomst end elever med dansk herkomst.
  • Studieretningen Afsætning A, International økonomi A er mere populær hos kvindelige elever end mandlige elever.
  • Der er stor forskel mellem HHX’s studieretninger i forhold til, hvor højt et karaktergennemsnit eleverne har med sig fra grundskolen.

HTX

  • På HTX er der tydelige kønsforskelle i valg af studieretninger.
  • Næsten halvdelen af kvinderne på HTX har valgt en studieretning med faget Bioteknologi A.
  • Kun 5 pct. af kvinderne på HTX har valgt en studieretning med faget Programmering B.
  • Der er enkelte tydelige forskelle i herkomst på tværs af de forskellige studieretninger på HTX.
  • Tydeligst er forskellene på de to linjer Bioteknologi A, Matematik A og Fysik A, Matematik A. Førstnævnte er procentuelt stor blandt elever med udenlandsk herkomst mens sidstnævnte omvendt er tydeligt større blandt elever med dansk herkomst.
  • De tre studieretninger som har Matematik på A-niveau og enten Fysik, Kemi eller Bioteknologi på A-niveau skiller sig ud ved at have en meget stor andel elever med høje grundskolekaraktergennemsnit.

Baggrund

Analysen skal ses i lyset af, at der ved gymnasiereformen i 2017 blev implementeret en ny centralt styret struktur for studieretninger på de gymnasiale uddannelser. Det er derfor interessant at undersøge, hvordan elevsammensætningen fordeler sig på disse ”nye” studieretninger. Derudover skal analysen også ses i lyset af, at elevtallet i disse år er på en opadgående kurve for HHX og en nedadgående kurve for HTX. Det ses derfor som en nødvendighed at udbygge vidensgrundlaget for disse uddannelsesretninger, så beslutningstagere har så stabilt et grundlag som muligt at stå på.

HHX

Overblik

I dette afsnit redegøres der for de grundlæggende fakta om HHX’s studieretninger som f.eks. antallet af elever, antallet af studieretninger og studieretningernes popularitet. Analysen tager udgangspunkt i antallet af dimitterede elever fra studieretningerne i hvert af de undersøgte år.

Tabel 1: Eleverne på HHX

Tabel 1 - Eleverne på HHX

Som det fremgår af tabel 1, består elevgrundlaget på HHX af en relativ ligelig blanding af mænd og kvinder hvoraf langt størstedelen er etnisk danske.

Disse elever fordeler sig på i alt 14 forskellige studieretninger på landsplan i 2023. Heraf er langt størstedelen af eleverne dog fordelt på blot fem forskellige studieretninger. Disse ses i tabel 2 nedenfor:

Tabel 2: Største studieretninger på HHX

Tabel 2 - Største studieretninger på HHX

Som det fremgår af tabel 2, står disse fem studieretninger for 97 pct. af eleverne på HHX i 2023. Heraf er studieretningerne Afsætning A, International økonomi A og Afsætning A, Virksomhedsøkonomi A særligt store med sammenlagt 70 pct. af eleverne på uddannelsen. Det betyder samtidigt, at der er meget få elever på de resterende studieretninger. Faktisk er der på otte ud af de resterende ni studieretninger under 1 pct. af den samlede pulje HHX-elever i 2023.

Analysen dækker kun over årene 2020-2023, hvilket skyldes, at det nuværende studieretnings-system ikke har data længere tilbage end 2020.  

Herkomstforskelle 

På HHX er der generelt set stor homogenitet i valg af studieretninger på tværs af herkomst.

Figur 1:  Herkomstforskelle i studieretninger på HHX, 2023

Figur 1 - Herkomstforskelle i studieretninger på HHX, 2023

Som det fremgår af figur 1, er der ikke nogen nævneværdig variation i herkomst på tværs af de forskellige studieretninger. Forskellene begrænser sig til enkelte procentpoint. Den tydeligste forskel er at finde ved studieretningen Afsætning A, International Økonomi A, hvor der er en fire procentpoints større andel af elever med udenlandsk herkomst. Herkomstforskellen, der ses for denne linje, er den eneste af de forskelle der ses i figuren, som også er konsistent over alle de undersøgte år.

Kønsforskelle 

Overordnet set må det konkluderes, at der næsten ingen kønsforskelle er for studieretningerne på HHX.

Figur 2: Kønsforskelle i studieretninger på HHX, 2023

Figur 2 - Kønsforskelle i studieretninger på HHX, 2023

Af figur 2 fremgår det, at der er meget ens præferencer i studieretningerne på HHX blandt mænd og kvinder. Der er dog én nævneværdige forskel, hvilket er studieretningen Afsætning A, International økonomi A, hvor andelen af kvinder er fire procentpoint højere end ved mændene. Denne forskel er konsistent på tværs af alle de undersøgte år.

Forskelle i både herkomst og køn 

I det ovenstående er de isolerede forskelle i køn og herkomst på studieretningerne blevet gennemgået. I dette afsnit undersøges krydseffekterne af køn og herkomst for valg af studieretning.

For HHX er der kun små eller ingen forskelle i studieretningerne, når der opdeles på både køn og herkomst. Dette ligger også i tråd med fundene i de forrige afsnit, hvor studieretningsforskellene for HHX ligeledes var små, når der blev set på køn eller herkomst isoleret.

Én nævneværdig sammenhæng er der dog. Denne er at finde for studieretningen Afsætning A, International økonomi A.

Figur 3: Kvinder på studieretningen Afsætning A, International Økonomi A

Figur 3 - Kvinder på studieretningen Afsætning A, International Økonomi A

I figur 3 ses det tydeligt, hvordan studieretningen er mere populær blandt kvinderne med udenlandsk herkomst end blandt kvinderne med dansk herkomst. I 2022 var forskellen særligt høj med 9 procentpoints forskel mellem de to grupper, men dette ser dog ud til at have udlignet sig igen i 2023.

Karakterforskelle 

Et andet perspektiv der kan lægges på valget af studieretninger, omhandler det karaktergennemsnit som eleverne har med sig fra grundskolen. Tager man et kig på den overordnede fordeling af grundskolekaraktergennemsnit på HHX i 2023, ser den således ud:

Tabel 3: Fordeling af grundskolekaraktergennemsnit på HHX 2023

Tabel 3 - Fordeling af grundskolekaraktergennemsnit på HHX 2023

Hvis grundskolekarakterer ikke har indvirkning på valget af studieretning, burde fordelingen af eleverne se nogenlunde tilsvarende ud på tværs af studieretningerne. Dette er dog ikke tilfældet, hvilket fremgår af figur 4 nedenfor.

Figur 4: Elevers grundskolekaraktergennemsnit på udvalgte studieretninger, 2023

Figur 4 - Elevers grundskolekaraktergennemsnit på udvalgte studieretninger, 2023

Af figur 4 ses det, hvordan der er tydelige karakterforskelle i elevernes grundskolekaraktergennemsnit på de forskellige studieretninger. Faktisk er der kun to af de fem studieretninger, som har nogenlunde den samme fordeling af elever målt på grundskolekarakterer. Disse er Afsætning A, Virksomhedsøkonomi A og Afsætning A, International Økonomi A.

To studieretninger skiller sig ud med en betydelig mindre andel elever med karaktergennemsnit under 7 fra grundskolen og betydelig større andel elever med det højeste karaktergennemsnit fra grundskolen. Disse er de to øverste studieretninger i figur 4, hhv. Matematik A, Virksomhedsøkonomi A og International Økonomi A, Virksomhedsøkonomi A.

Endelig skiller studieretningen Afsætning A, Innovation B sig ud ved at ligge i den lave ende målt på elevernes grundskolekaraktergennemsnit. Der er faktisk mere end 20 procentpoints forskel mellem denne studieretning og studieretningen med flest elever med et højt grundskolekaraktergennemsnit. Det er 20 procentpoint færre af de skolestærke elever og mere end 20 procentpoint flere af de elever, som har haft det fagligt svært i grundskolen. Samlet set er der en forskel på over 40 procentpoint mellem disse to studieretninger. Analysen viser ikke, om der er sammenhæng mellem grundskolekaraktergennemsnit, og hvordan eleverne klarer sig på HTX. Der konkluderes blot, at der er store forskelle i grundskolekaraktergennemsnittet blandt eleverne på forskellige studieretninger.

En sidste vigtig pointe skal findes i gruppen af elever med et grundskolesnit mellem 7,0 – 9,9. Denne gruppe af elever er den suverænt største på HHX med 55 pct. af alle eleverne i denne gruppe. Som det fremgår af figur 4, er denne gruppe lige stor på tværs af de fem studieretninger og helt på linje med skolegennemsnittet. Det vil sige, at selvom studieretningerne varierer i top og bund af elevernes grundskolekaraktergennemsnit, så har alle studieretningerne den samme base på over halvdelen af eleverne, der har et relativt højt grundskolekaraktersnit med sig.

HTX

Overblik

I dette afsnit redegøres der for de grundlæggende fakta om HTX’s studieretninger som f.eks. antallet af elever, antallet af studieretninger og studieretningernes popularitet. Analysen tager udgangspunkt i antallet af dimitterede elever fra studieretningerne i hvert af de undersøgte år.

Tabel 4: Eleverne på HTX

Tabel 4 - Eleverne på HTX

Som det fremgår af tabel 4, består elevgrundlaget på HTX af en overvægt af mænd og af etnisk danske elever.

Eleverne fordeler sig på i alt 16 forskellige studieretninger på landsplan i 2023. Heraf udgør de fem mest populære studieretninger 62 pct. af eleverne. De fem studieretninger ses herunder:

Tabel 5: Største studieretninger på HHX

Tabel 5 - Største studieretninger på HHX

Som det fremgår af tabel 5, er der nogenlunde spredning af eleverne på HTX’s studieretninger dog med to klare højdespringere: Studieretningerne Bioteknologi A, Matematik A og Fysik A, Matematik A udgør sammenlagt 40 pct. af elevgrundlaget på HTX i 2023. I den anden ende af spektret er der fem studieretninger, som har et elevgrundlag på 1 pct. eller lavere. Værst ser det ud for studieretningen Kommunikation/it A, Matematik A, som samlet set har 12 elever på landsplan i 2023.

Analysen dækker kun over årene 2020-2023, hvilket skyldes, at det nuværende studieretnings-system ikke har data længere tilbage end 2020. 

Herkomstforskelle 

På HTX findes der tydelige præferenceforskelle i studieretningerne, når man opdeler på herkomst.

Figur 5: Herkomstforskelle i studieretninger på HTX, 2023

Figur 5 - Herkomstforskelle i studieretninger på HTX, 2023

Af figur 5 fremgår det, at der særligt i de to studieretninger Bioteknologi A, Matematik A og Fysik A, Matematik A er tydelige præferenceforskelle afhængigt af herkomst. Studieretningen Bioteknologi A, Matematik A vælges af en væsentlig større andel af eleverne med udenlandsk herkomst (30 pct.) end elever med dansk herkomst (18 pct.). For studieretningen Fysik A, Matematik A er det omvendt. Her er der en væsentlig større andel af eleverne med dansk herkomst (21 pct.) end eleverne med udenlandsk herkomst (16 pct.).

Længst til højre i figur 5 ses den mørkerøde kategori ”Øvrige”. Kategorien er en samlekategori for de resterende ni studieretninger på HTX, som er så små, at de ikke ville kunne ses i figuren, hvis de indgik enkeltvist. Som det fremgår af figuren, er der en større andel af eleverne med dansk herkomst i denne kategori end elever med udenlandsk herkomst. Eleverne med dansk herkomst fordeler sig altså i højere grad ud på alle HTX’s studieretninger end eleverne med udenlandsk herkomst.

De beskrevne fund i figur 5 er konsistente i alle de undersøgte år (2020-2023).

Kønsforskelle 

Ligesom ved herkomst er der for HTX også tydelige forskelle mellem mænd og kvinder i valget af studieretninger. Dette fremgår i nedenstående figur.

Figur 6: Kønsforskelle i studieretninger på HTX, 2023

Figur 6 - Kønsforskelle i studieretninger på HTX, 2023

I figur 6 springer kategorien Bioteknologi A (alle) straks i øjnene. Kategorien er en samlekategori for alle studieretninger der indeholder faget Bioteknologi A. Af figuren fremgår det tydeligt, at dette fag er enormt populært blandet kvinderne, hvor det indgår i op mod halvdelen af alle kvindernes studieretninger. Til sammenligning indgår det kun i knap 20 pct. af mændenes studieretninger. HTX’s mest populære linje målt på antal elever er Fysik A, Matematik A, men denne linje er modsat bioteknologilinjerne væsentligt mere populær blandt mændene end hos kvinderne. Linjen udgør 23 pct. af mændene mod kun 12 pct. af kvinderne. Oversat til antal elever svarer dette til 668 mænd og 139 kvinder på landsplan i 2023.

Et andet område der springer i øjnene i figur 6, er kønsforskellen mellem de to studieretninger indeholdende faget Programmering B. De to studieretninger står for 23 pct. af mændene, men kun knap 6 pct. af kvinderne. Det betyder, at der ud af de 1178 kvinder, som dimitterede fra HTX i 2023, kun var 64, der havde Programmering B som en del af deres studieretning.

Forskelle i både herkomst og køn 

I det ovenstående er de isolerede forskelle i køn og i herkomst på studieretningerne blevet gennemgået. I dette afsnit undersøges krydseffekterne af køn og herkomst for valg af studieretning.

For HTX sker der ikke store ændringer i det samlede billede, når der grupperes efter både køn og herkomst. Enkelte steder opnås der dog en mere detaljeret forståelse af elevgruppen. I figur 5 fremgår det, hvordan faget Bioteknologi A er populært blandt de kvindelige elever på HTX, med hele 44 pct. af alle de kvindelige elever der dimitterede i 2023. Der opnås dog et nuanceret billede heraf, når der også ses på herkomst blandt kvinderne, hvilket er illustreret i figur 7 nedenfor.

Figur 7: Herkomstforskelle blandt kvinder på studieretninger med Bioteknologi A, 2023

Figur 7 - Herkomstforskelle blandt kvinder på studieretninger med Bioteknologi A, 2023

Af figur 7 ses det, at ud af de kvindelige elever med udenlandsk herkomst, er det hele 49 pct. som går på linjen Bioteknologi A, Matematik A, hvilket er 17 procentpoint højere end for de kvindelige elever med dansk herkomst. Omvendt er det for linjen Bioteknologi A, Idræt A, hvor der i 2023 ikke var en eneste kvindelig dimittend med udenlandsk baggrund. Denne sammenhæng er konsistent over alle de undersøgte år.

Foruden ovenstående er der for de kvindelige elever yderligere tre studieretninger, hvor der er så store herkomstforskelle, at de er værd at kaste et blik på. Disse fremgår af figur 8.

Figur 8: Herkomstforskelle i studieretninger blandt kvinder på HTX, 2023

Figur 8 - Herkomstforskelle i studieretninger blandt kvinder på HTX, 2023

Af figur 8 fremgår det, at der på yderligere tre studieretninger er væsentlige herkomstforskelle blandt de kvindelige studerende på HTX. For linjen Matematik A, Biologi B er der en større procentandel af de kvindelige elever med udenlandsk herkomst. Omvendt gør det sig gældende for linjerne Teknologi A, Design B og Fysik A, Matematik A, hvor en større andel af kvinderne med dansk herkomst går end andelen af kvinderne med udenlandsk herkomst.

De beskrevne og illustrerede herkomstforskelle i figur 7 og 8 er konsistente over alle de undersøgte år med kun mindre udsving.

Karakterforskelle 

Et andet perspektiv der kan lægges på valget af studieretninger, omhandler det karaktergennemsnit som eleverne har med sig fra grundskolen. Tager man et kig på den overordnede fordeling af grundskolekaraktergennemsnit på HTX i 2023, ser det ud således:

Tabel 6: Fordeling af grundskolekaraktergennemsnit på HTX 2023

Tabel 6 - Fordeling af grundskolekaraktergennemsnit på HTX 2023

Hvis grundskolekarakterer ikke har indvirkning på valget af studieretning, burde fordelingen af eleverne se nogenlunde tilsvarende ud på tværs af studieretningerne. Dette er dog ikke tilfældet, hvilket fremgår af figur 9 nedenfor.

Figur 9: Elevers grundskolekaraktergennemsnit på udvalgte studieretninger, 2023

Figur 9 - Elevers grundskolekaraktergennemsnit på udvalgte studieretninger, 2023

I figur 9 er studieretningerne med de største afvigelser fra gennemsnittet udvalgt. Her springer særligt de tre øverste studieretninger i figuren i øjnene. Disse studieretninger har en særdeles høj andel elever med et højt grundskolekaraktergennemsnit og en lav andel af elever med et lavt grundskolekaraktergennemsnit. Samtidigt udgør to af studieretningerne, Fysik A, Matematik A og Bioteknologi A, Matematik A, også de to absolut største studieretninger med knap 1600 dimittender i 2023 svarende til knap 40 pct. af totalen.

For studieretningen Kemi A, Matematik A var der i 2023 knap 50 pct. af eleverne som havde et grundskolekaraktergennemsnit på 10 eller over, hvilket er en iøjnefaldende stor andel. Dette er dog særligt for 2023, hvorimod der i årene 2020-2022 var en fordeling tilsvarende de to andre studieretninger i toppen, Fysik A, Matematik A og Bioteknologi A, Matematik A.

I de fire nederste studieretninger vist i figur 9 ses der et stort skifte fra de tre førnævnte studieretninger. Der sker en halvering i andelen af elever med de høje snit og en fordobling i andelen med de lave snit. Selvom eleverne på HTX generelt har et højt grundskolekaraktergennemsnit, så er der altså en væsentlig skævvridning i elevernes valg af studieretning, hvilket resulterer i, at der fra starten af uddannelsen er studieretninger, der får en betydeligt større andel skolestærke elever end andre. Analysen viser ikke, om der er sammenhæng mellem grundskolekaraktergennemsnit, og hvordan eleverne klarer sig på HHX. Der konkluderes blot, at der er store forskelle i grundskolekaraktergennemsnittet blandt eleverne på forskellige studieretninger.

En sidste vigtig pointe skal findes i gruppen af elever med et grundskolesnit mellem 7,0 – 9,9. Denne gruppe af elever er den suverænt største på HTX med over 50 pct. af alle eleverne. Som det fremgår af figur 9, er denne gruppe næsten lige stor på tværs af de fire studieretninger nederst i figuren og udgør mellem 52-58 pct. af eleverne på disse studieretninger. Det vil sige, at selvom studieretningerne har en mindre andel af eleverne med de helt høje karakterer fra grundskolen, så har de stadig en solid base på over halvdelen af alle deres elever som har et relativt højt grundskolekaraktersnit med sig ind i gymnasiet.

Om data

  • Alt data er trukket fra Uddannelsesstatistik.dk
  • Analysen tager kun udgangspunkt i tal fra 2020 og frem, hvilket har den simple forklaring, at der ikke er data længere tilbage. Tallene opgøres ved dimittering fra gymnasiet, og da det nuværende studieretningssystem blev implementeret ved gymnasiereformen i 2017, er de tidligste data klar tre år senere, dvs. i 2020.
  • Flere steder illustreres data kun med tal fra 2023, men analysen dækker altid over tal fra hele den undersøgte periode. Man ville med andre ord få tilsvarende illustrationer, hvis der var benyttet tal fra et andet år, eller et gennemsnit på tværs af de fire undersøgte år.
  • Tal fra 2020 har en større grad af usikkerhed, da der i disse data er en væsentlig større andel af elever i studieretningskategorien ”ukendt”. Der er aldrig alene taget udgangspunkt i tal fra dette år.
  • I herkomstanalyserne er der brugt kategorierne ”udenlandsk” og ”dansk”. Disse kategorier er foruddefinerede i de data der trækkes fra uddannelsesstatistik.dk (variabel: ”Herkomst”). Kriterierne for kategorien ”udenlandsk” handler groft sagt om, hvorvidt eleven eller elevens forældre har oprindelse i et andet land end Danmark. Ønskes der yderligere information om kategoriernes afgrænsninger mv. kan denne findes på uddannelsesstatik.dk eller ved at kontakte Styrelsen for It og Læring.
Emne