Pige læser en bog, som ligger på et bord

Basale kompetencer

Basale færdigheder som at kunne læse, skrive og regne, er vigtige. Og sammen med basale digitale kompetencer er de forudsætninger for en livslang tilknytning til arbejdsmarkedet, og er derfor også bidragende til et godt og positivt arbejdsliv. Det bør og skal også være en målsætning for AMU, at faglærte og ufaglærte får de allermest grundlæggende kompetencer, der både er en forudsætning for opkvalificering, men også for at kunne løse daglige arbejdsopgaver. Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier giver her konkrete bud på, hvordan indsatsen omkring opkvalificering af basale færdigheder og digitale kompetencer kan styrkes.

Basale kompetencer bør integreres i de faglige AMU-mål 

AMU-kurser består af en såkaldt FKB (fælles kompetencebeskrivelse) som beskriver mål og rammer for grundlæggende kompetenceudvikling for voksne faglærte og ufaglærte i forhold til behovene inden for et jobområde på arbejdsmarkedet. De fælles kompetencebeskrivelser udarbejdes af efteruddannelsesudvalgene. Der bør i langt højere grad end i dag skrives mål for de basale kompetencer.

Digitalt kørekort

Der bør oprettes kurser ved navn digitalt kørekort, som skal hjælpe de mange hundredetusindevis af danskere som ikke kan finde ud af basal IT. Det kan både give kursisten kompetencer som er direkte anvendelige på arbejdsmarkedet, og samtidig gøre den enkelte i stand til at modtage digital læring.