Tømrer elever ved computer

EUX

Det er et mål for Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier – Lederne (DEG-L), at eux skal fastholde sin position som en attraktiv ungdomsuddannelse. Elever på eux skal møde et studiemiljø med faglig progression og sammenhæng mellem den studierettede og erhvervsrettede faglighed. Det kræver justeringer i struktur og indhold i uddannelsen.

Eux-uddannelserne er udfordret af strukturelle bindinger, uens indhold og lærepladsudfordringer, der står i vejen for, at uddannelsernes fulde potentiale kan indfries, mener DEG-Lederne.

  • Elev, computer

    DEG-L vil invitere til dialog om struktur og indhold mellem skoler, arbejdsmarkedets parter, politikere og embedsværk med henblik på at finde nyskabende løsninger. Løsninger der skal sikre, at flere unge får erhvervsfaglige kompetencer.

  • Elev, håndværk, tømrer, EUD, EUX

    Uddannelsesforbundet, DEG-L, Djøf, IDA og GL er enige om, at der eksisterer en række udfordringer omkring strukturen af både de tekniske og merkantile eux-forløb. Udfordringer, der bør lede til justeringer af forløbene, hvis man ønsker at udfolde eux’s fulde potentiale.

Dokumenter