Frafaldsanalyse

Indhold
EUD
Tømrer elev bygger af træ

I denne analyse har DEG kortlagt, hvor eleverne går hen, når de falder fra en erhvervsuddannelse. Analysen viser, hvornår på uddannelsen eleverne falder fra og giver en karakteristik af de elever, som falder fra.

Analysen omhandler de 29.741 elever, der frafaldt en erhvervsuddannelse i skoleåret 2018/2019. Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier har anvendt frafaldsdata fra Danmarks Statistik til analysen.

Hvad falder eleverne fra til? 

Over en tredjedel af frafaldet på erhvervsuddannelserne kan karakteriseres som et omvalg til anden uddannelse. En femtedel falder fra til beskæftigelse. 15 pct. frafalder til ledighed, mens 28 pct. falder fra til ’andet’, som kan være fx selvstændig, unge, som forsøges af forældre og bor hjemme, barslende, efterlønnere, førtidspensionister m.fl. 

Status efter frafald
Anmærkning: n = 29.741.
Kilde: Danmarks Statistik og DEGs beregninger.

Af de 37 pct. der falder fra til uddannelse, vælger ca. halvdelen en anden erhvervsuddannelse. Fordelingen blandt uddannelsestyperne ser således ud: 

Uddannelse efter frafald
Anmærkning: n = 11.022.
Kilde: Danmarks Statistik og DEGs beregninger.

Hvornår sker frafaldet?

Over halvdelen af frafaldet (58 pct.) sker i forbindelse med grundforløb 2 (GF2) og udgøres hovedsageligt af de ældre unge og voksne elever, som er startet direkte på GF2.

33 pct. af frafaldet var afbrud på GF2, hvoraf de 27 pct. var elever, der var startet direkte på GF2, og 6 pct. var elever, som var overgået fra Grundforløb 1 (GF1).

25 pct. af frafaldet skete ved overgangen mellem GF2 og hovedforløbet.

Udover det frafald, som relaterer sig til GF2, var:

  • 30 pct. af frafaldet afbrud på hovedforløbet (HF).
  • 8 pct. af frafaldet i forbindelse med GF1.
  • 4 pct. af frafaldet i forbindelse med det studiekompetencegivende forløb (SKF) på den merkantile EUX.

Frafald de første 14 dage

6 pct. afbryder deres uddannelsesforløb inden for to uger.

Flere afbrudte forløb

5 pct. har afbrudt mere end ét forløb inden for de undersøgte 12 måneder.

Status før og efter frafald

I analysen er det undersøgt, om det har betydning, hvor eleverne kommer fra i forhold til, hvor de går hen. Her viser analysen, at der er stor sammenhæng mellem elevernes status før de startede på en erhvervsuddannelse og status efter frafald.

  • 47 pct. af dem, som kom fra uddannelse, valgte en anden uddannelse
  • 43 pct. af dem som kom fra beskæftigelse, valgte beskæftigelse igen
  • 39 pct. af dem, som kom fra ledighed, kom ud i ledighed igen
  • 39 pct. af dem, som kom fra ’andet’, faldt fra til ’andet’

Region

Analysen viser, at der stort set ikke er forskel på elevernes status efter frafald på tværs af regionerne.

Køn

Analyser viser, at der er en lille forskel i, hvad mænd og kvinder falder fra til.

Mænd falder i højere grad end kvinder fra til andet-gruppen og beskæftigelse, mens kvinder i højere grad end mænd falder fra til uddannelse og ledighed.

Ved frafald til anden uddannelse falder mændene i højere grad end kvinder fra til en anden erhvervsuddannelse og FGU, mens kvinder i højere grad falder fra til videregående uddannelse og deltidsuddannelse.

Herkomst

På tværs af herkomst frafalder lidt over en tredjedel til fordel for en anden uddannelse, hvilket stemmer overens med det overordnede frafaldsmønster.

Indvandrere falder i højere grad fra til fordel for beskæftigelse sammenlignet med de andre grupper, mens efterkommere i højere grad end gennemsnittet falder fra til andet gruppen (36 pct.).

Der er forskel på, hvilken uddannelse etniske danskere, efterkommere og indvandrere frafalder til. Hvor etniske danskere i højere grad frafalder til en erhvervsuddannelse, frafalder efterkommere i højere grad til gymnasie og indvandrere til ukendt og deltidsuddannelse, som hovedsageligt udgøres af suppleringskurser, HF-enkeltfag m.m.

Alder

Jo ældre eleverne er, jo større er andelen, der falder fra til job og ledighed. Omvendt, jo yngre eleverne er, jo større er andelen, der frafalder til uddannelse og andet.

Socioøkonomisk status

Jo højere uddannelsesniveau elevernes forældre har, jo større er andelen, der frafalder til uddannelse. Jo lavere uddannelsesniveau elevernes forældre har, jo større er andelen, der frafalder til ledighed.

Jo højere uddannelsesniveau elevernes forældre har, jo større er andelen, der frafalder til gymnasie og videregående uddannelse, mens elever, hvis forældre har en grundskoleuddannelse eller erhvervsuddannelse, primært frafalder til en anden erhvervsuddannelse.

Forælder

Der er en større tendens til, at elever med børn under 18 år frafalder til ledighed eller beskæftigelse, sammenlignet med andre, der ikke er forældre til børn under 18 år.

Elever med børn under 18 år frafalder i langt højere grad til ukendt og deltidsuddannelse, som hovedsageligt udgøres suppleringskurser, HF-enkeltfag m.m.

Uddannelsesordning

Der er forskel på, hvad eleverne frafalder til afhængig af uddannelsesordning. Mest iøjnefaldende er det, at EUX-eleverne primært frafalder til fordel for en ordinær erhvervsuddannelse dernæst en gymnasial uddannelse.

Elever på erhvervsuddannelser frafalder primært til andre erhvervsuddannelser, beskæftigelse eller ”andet”.

Elever på ny mesterlæreordning falder primært fra til beskæftigelse eller anden uddannelse, herunder primært en anden erhvervsuddannelse.

Uddannelsesområde

Der er forskel på, hvad eleverne frafalder til afhængig af uddannelsesområde. Mest iøjnefaldende er det, at elever på omsorg, sundhed og pædagogik i væsentlig højere grad frafalder til ledighed sammenlignet med de øvrige hovedområder. 

På hovedområdet teknologi, byggeri og transport frafalder 36 pct. til en anden uddannelse. Af dem vælger 52 pct. af eleverne en anden erhvervsuddannelse. Det er den største andel frafald til en anden erhvervsuddannelse på tværs af hovedområderne. Området har også den største andel af elever, som falder fra til fordel for FGU (11 pct.). På det merkantile område frafaldt kun 3 pct. til FGU.

Indenfor kontor, handel og forretningsservice falder 40 pct. fra til anden uddannelse. Området har den laveste andel af elever, som falder fra til ledighed. Lidt over hver fjerde frafalder til en videregående uddannelse (28 pct.), hvilket er det markant højeste på tværs af hovedområderne.

Inden for hovedområdet fødevarer, jordbrug og oplevelser frafalder 34 pct. til anden uddannelse. Heraf de fleste til en anden erhvervsuddannelse.

Frafaldstidspunkt

Der er meget stor forskel på, hvad eleverne frafalder til, afhængigt af hvor de er i deres uddannelsesforløb og hvornår i uddannelsesforløbet de er startet. Elever, der er startet på GF1, falder primært fra til anden uddannelse uanset om de frafalder på GF1, efter GF1 eller efter de er startet på GF2. Hvis ikke de frafalder til uddannelse frafalder de primært til ”andet”.

Af de elever, der er startet direkte på GF2 og dermed kan karakteriseres som ældre unge eller voksne, frafalder lidt over en tredjedel til anden uddannelse, hvoraf knap halvdelen starter på en anden erhvervsuddannelse. 18 pct frafalder til beskæftigelse, mens 20 pct frafalder til ledighed.

Elever på hovedforløbet frafalder primært til anden uddannelse (34 pct.), mens godt en fjerdedel overgår til beskæftigelse og en femtedel til ledighed.

På de merkantile erhvervsuddannelser, ser frafaldsmønsteret anderledes ud. Af de elever, der frafalder undervejs på det studiekompetencegivende forløb (SKF), frafalder 71 % til anden uddannelse, herunder langt de fleste til en anden erhvervsuddannelse. Efter afsluttet SKF frafalder halvdelen til ”andet”, 23 pct. til beskæftigelse og 20 pct. til en anden uddannelse, heraf langt størstedelen til en anden erhvervsuddannelse.

Emne