Virksomheder og lærlinge

Indhold
EUD
Smed elev og lærer ved maskine

Hvilken betydning har virksomhedernes størrelse og branche for, hvorvidt en virksomhed, som er godkendt til at have lærlinge, overhovedet har lærlinge? Og hvilken betydning har virksomhedernes størrelse og branche for, hvordan lærlinge rekrutteres?

Større virksomheder har i højere grad lærlinge

Det tyder på, at virksomheders størrelse har en betydning for, hvorvidt dem, som er godkendt til at have elever/lærlinge, har elever/lærlinge. Hvor 96% af virksomhederne med over 250 fuldtidsansatte har elever/lærlinge, har kun 34% af virksomhederne med 0-9 fuldtidsansatte elever/lærlinge.

Det er dog vigtigt at understrege, at dette ikke er ensbetydende med, at større virksomheder tager flere elever/lærlinge end mindre virksomheder. Det fremgår nemlig ikke i data, hvor mange elever/lærlinge virksomhederne har ansat – blot hvorvidt de har ansat. Til trods for at man kan antage, at de større virksomheder – qua deres størrelse og ressourcer – tager et større antal elever/lærlinge på samme tid, så kan analysen ikke sige noget om det.

Virksomheder fra det tekniske hovedområde har i højere grad lærlinge

Virksomheders branche ser også ud til at have en betydning for, hvorvidt dem, som er godkendt til at have elever/lærlinge, har elever/lærlinge. Hvor 62% af virksomhederne fra det tekniske hovedområde har lærlinge, har kun 41% af virksomheder fra det merkantile hovedområde elever.

Det er dog vigtigt at understrege, at dette ikke er ensbetydende med, at virksomheder tilknyttet det tekniske hovedområde tager flere elever/lærlinge end virksomheder fra det merkantile hovedområde. Det fremgår nemlig ikke i data, hvor mange lærlinge virksomhederne har ansat – blot hvorvidt de har ansat.

Større virksomheder rekrutterer mere aktivt

Data viser, at jo større en virksomhed er, desto mere varieret en tilgang til rekruttering af lærlinge har den. Derudover viser statistiske tests (χ²-test for uafhængighed), at aktive rekrutteringstilgange (anvendelsen af Lærepladsen.dk samt annoncering på SoMe og i aviser) knap er 10 gange mere udbredte end passive rekrutteringstilgange (henvisning fra skolen samt uopfordret ansøgning/henvendelse fra elev) blandt virksomheder med 250 fuldtidsansatte i forhold til virksomheder med 0-9 fuldtidsansatte. Dermed indikeres det også, at større virksomheder i højere grad opsøger lærlinge frem for, at lærlinge og/eller skoler opsøger dem med hensyn til at indgå en uddannelsesaftale.

Virksomheder fra det merkantile hovedområde rekrutterer mere aktivt

Virksomheders branche ser også ud til at have en betydning for deres rekrutteringstilgange. Statistiske tests (χ²-test for uafhængighed) viser, at aktive rekrutteringstilgange er 3.5 gange mere udbredte end passive rekrutteringstilgange blandt virksomheder, tilknyttet det merkantile hovedområde, i forhold til virksomheder, tilknyttet det tekniske hovedområde. Dermed indikeres det, at virksomheder tilknyttet den merkantile branche i forhold til teknik- og byggebranchen i højere grad opsøger lærlinge frem for, at lærlinge og/eller skoler opsøger dem med hensyn til at indgå en uddannelsesaftale.

Aktive rekrutteringstilgange virker

Det tyder på, at virksomheder med aktive rekrutteringstilgange også har en højere lærlingedækning. Dermed indikeres det blandt andet, at aktive rekrutteringstilgange kan være effektive i forhold til at få afsat lærepladser. Det kan dog ikke udelukkes, at der kan være andre årsager til, at virksomheder med mere aktive rekrutteringstilgange har en højere lærlingedækning.