uvm rapport uddannelsesparahedsvurdering

Anbefalinger til ny model for UPV

Nyhed

Børne- og Undervisningsministeriet har i dag offentliggjort et forslag til ændring af uddannelsesparathedsvurderingen. De nye anbefalinger udspringer af drøftelser i Arbejdsgruppen vedrørende ændring af uddannelsesparathedsvurdering, som blev nedsat ifm. ”Aftale om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen” af 29. oktober 2021.

Arbejdsgruppen foreslår, at uddannelsesparathedsvurderingen afskaffes i sin nuværende form, fordi den ikke har fungeret efter hensigten.

Arbejdsgruppe
  • Oskar Sommer Jonsson, Danske Skoleelever
  • Dorte Andreas, Skolelederforeningen
  • Trine Ankerstjerne, BUPL
  • Thomas Jensen, Danmarks Lærerforening
  • Kristine Wiberg Plougsgaard, souschef, KL
  • Regitze Spenner Ishøy, Skole og Forældre
  • Jesper Nielsen, Danske Erhvervsskoler og Gymnasier
  • Lisa Goth, sekretariatschef, FGU Danmark
  • Claus Niller Nielsen, rektor/Jakob Stubgaard, rektor, bestyrelsesmedlemmer, Danske Gymnasier

Arbejdsgruppen foreslår, at uddannelsesparathedsvurderingen i 8., 9. og 10. klasse erstattes af en undervisnings- og vejledningsproces, der hjælper eleverne til at træffe valg af uddannelse i forlængelse af 9. og 10. klasse. Med det nye forslag vil arbejdsgruppen udvide den nuværende kommunale sammenhængende plan for vejledning relateret til elevernes valg af ungdomsuddannelse, som alle kommuner i dag udarbejder samlet for de skoler, som kommunen har vejledningsansvar for. 

Ressourcer, der frigives fra arbejdet med uddannelsesparathedsvurderingen, skal forblive på området, således at overskydende tid i forbindelse med udarbejdelse af uddannelsesparathedsvurderingen omsættes til vejledning. Det indebærer, at den kommunale ungeindsats i højere grad skal samarbejde med skolerne om ’uddannelse og job’ og om, hvordan vejledningsaktiviteter f.eks. introduktionskurser, praktik mv., kan integreres i den almene undervisning, herunder understøtte forberedelse og efterbehandling af aktiviteterne.

- Vi synes, det er nogle gode anbefalinger, der er lagt frem. Det er en mere forenklet proces, hvor kommunerne og skolerne får mere selvbestemmelse til at tilrette lokalt, og der stilles krav om samarbejde med de relevante lokale ungdomsuddannelsesinstitutioner. Det er tre gode ting i én. Vi tror, at mere frihed til kommunerne til at planlægge vejledningsprocesserne ud fra lokale forhold kan føre til bedre vejledning for hver enkelt elev, siger Ole Heinager, formand for Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier — Lederne. 

Ingen elever skal stemples ud fra hvad de ikke kan, men i stedet opmuntres ud fra de muligheder de har og deres evner.
Kasper Palm, formand DEG-B

Arbejdsgruppen har også foreslået, at begrebet ’uddannelsesparathedsvurdering’ helt bør udgå. Det er en naturlig følge af, at arbejdsgruppen foreslår, at vurderingen af personlige, sociale og praksisfaglige forudsætninger ikke længere indgår i vurderingen. Arbejdsgruppen vurderer, at det vil være hensigtsmæssigt at nedtone de sorteringsmekanismer, der knytter an til optagelsesprocessen med henblik på at begrænse mistrivsel og præstationspres. Arbejdsgruppen anbefaler således, at der ikke indføres et nyt begreb til erstatning for uddannelsesparathedsvurderingen. I stedet foreslås det, at det fremover som erstatning for kravet om uddannelsesparathed, skal være de adgangsgivende standpunktskarakterer, som lægges til grund for optagelse.

Vi er meget positive over for afskaffelsen af begrebet ’ikke-uddannelsesparat’. Vi mener, at vægten skal lægges på, at alle unge er parate til noget. Afskaffelsen vil flytte fokus fra, hvad eleverne ikke kan, til hvilke muligheder de har, siger Kasper Palm, formand for Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier — Bestyrelserne og tilføjer:

- Ingen elever skal stemples ud fra hvad de ikke kan, men i stedet opmuntres ud fra de muligheder de har og deres evner. Det er vigtigt, at der ikke kun er fokus på, hvor eleven er nu, men også på elevens udviklingspotentiale.

Det forventes, at børne- og undervisningsministeren inviterer til politiske forhandlinger efter påske, så der kan landes en aftale om UPV inden sommerferien og lovgivning i efteråret.

Find hele rapporten med forslag til ændring af uddannelsesparathedsvurdering på uvm.dk

Kontakt

Billede af næstformand for DEG-B, Kasper Palm

Kasper Palm

Næstformand Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier - Bestyrelserne