Udkast til nye bekendtgørelser på vejledningsområdet

DEG-L høringssvar

Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier – Lederne (DEG-L) takker for muligheden for at indgive høringssvar i forbindelse med ovenstående høring. DEG-L har i den forbindelse følgende bemærkninger.

Ad. §13 i udkastet til bekendtgørelse om uddannelses- og erhvervsvejledning i grundskolen

Efter DEG-L’s forståelse er §13 foreslået tilpasset, så det indskærpes i bekendtgørelsen, at erhvervsuddannelsesinstitutionerne har et ansvar for, at brobygningsforløbet har en kvalitet, så eleven har mulighed for at gøre brug af meritten efterfølgende, hvilket giver anledning til en række bekymringer. Erhvervsskolerne vil fortsat sikre den bedst mulige kvalitet i brobygning, men allerede i dag er det svært at tilrettelægge brobygningsforløb, som giver mulighed for merit. Grundene skal bl.a. findes i:

  • at forløbene tilrettelægges bredt så det giver introduktion til fag og skaber afklaring for eleven, da det er det, der oftest er behov for.
  • at der sjældent er stor volumen på de samme brobygningsforløb, varighed m.v., hvorfor det efterfølgende vil give eleverne uddannelsesforløb, der individuelt skal afkortes, hvis de starter på den uddannelse, der har været brobygget til. Uddannelsesforløb, hvor det samtidig forventes, at erhvervsskolerne kører helhedsorienteret og tværfaglig undervisning samt helst gennemført i hele klassefællesskaber.
  • at det er varierende, hvor god opfølgningen på forløbene er, når eleven kommer tilbage til 10. klasse, hvorfor en del af det tillærte stof heller ikke sættes i perspektiv til fremtidig uddannelse, hvilket gør det svært at trække på, hvis eleven efterfølgende starter på den uddannelse, der har været brobygget til.
  • Derfor giver det anledning til bekymring, hvis den nye §13 vil betyde, at erhvervsuddannelsesinstitutioner fremadrettet vil blive mødt med et krav om merit, som de allerede i dag finder det svært at honorere – og det kan betyde, at de pågældende elever ikke får et sammenhængende grundforløb, samt at det bliver sværere at blive en del af et klassefællesskab.

Derudover stiller DEG-L spørgsmålstegn ved, at formuleringen er lavet således, at der udelukkende er tale om erhvervsuddannelsesinstitutioner og ikke ungdomsuddannelsesinstitutioner, som det ellers fremgår i de øvrige dele af den foreslåede paragraf.

På den baggrund ser DEG-L gerne, at stk. 2 i den foreslåede paragraf fjernes.

Slutteligt så kan DEG-L forstå, at der er tale om særligt meritgivende forløb, som sker i regi af efterskolerne. Dette kan med fordel præciseres i bekendtgørelsen, såfremt det er tilfældet.

Ad. §18 i udkastet til bekendtgørelse om uddannelses- og erhvervsvejledning i grundskolen

DEG-L ser positivt på, at kommunalbestyrelsen fremadrettet lægger dokumentation for funktionsnedsættelser ind i ministeriets digitale sagsbehandlingssystem for SPS, og at denne så stilles til rådighed for den ungdomsuddannelsesinstitution, eleven optages på. Det kan forhåbentlig hjælpe erhvervsskolerne med at mindske noget af den administrative byrde samt ventetid, der i dag er forbundet med ansøgning om SPS og på den måde sikre, at flere elever hurtigere får adgang til den nødvendige støtte.

Foruden ovenstående har DEG-L ikke yderligere bemærkninger.

Kontakt

Portræt af Mie Hovmark

Mie Hovmark

Chefkonsulent og teamkoordinator - eud & eux