Vi har grundtegningerne til et robust efteruddannelses- og opkvalificeringssystem, men systemet kan blive endnu bedre, mener DEG-Lederne, der løbende udarbejder konkrete forslag til justeringer af systemet.
AMU-systemet har mange gode egenskaber, der på mange områder virker. Men det system, vi kender, er udfordret af faldende aktivitet. Det skyldes bl.a., at det nuværende system virker meget komplekst for både udbydere, virksomheder og kursister. Derfor fremlægges der her 12 forslag, der skal bidrage til en øget motivation og brug af AMU-programmet.
Nedslidning, stigende pensionsalder, færre ufaglærte jobs – der findes mange forklaringer på det stigende
behov for at arbejdstagere undervejs har mulighed for at foretage et sporskifte i deres arbejdsliv.
Målet om at sænke Danmarks CO2-udledning med 70 pct. vil kræve nye kompetencer hos medarbejderne inden for bæredygtige teknologier, metoder og løsninger. I AMU-systemet kan et nyt kursus være klar i løbet af en måned, og der er allerede flere kurser, som kan understøtte den grønne omstilling i dag.
Hvis Coronakrisen har lært os andet end at vaske hænder og afspritte, så er det at basale læse-, skrive- og regnefærdigheder og digitale kompetencer bliver altafgørende i fremtiden. AMU-systemet er mere praksis og mindre skole, hvilket kan blive en vej til at få basale kompetencer for den store gruppe af mennesker, der vil trives i et erhvervsrettet uddannelsesmiljø på en erhvervsskole.