Fusioner
Scenarieanalyse af de økonomiske barrierer, der kan opstå ved fusioner
Hovedkonklusioner
- Ved fusioner af ungdomsuddannelsesinstitutioner opstår der stort set altid en utilsigtet barriere i form af bortfald af grundtilskud m.m. efter en overgangsperiode på 4 år.
- Geografisk grundtilskud er det eneste undtagelse, da tilskuddet ikke bliver påvirket ved fusioner mellem ungdomsuddannelsesinstitutioner.
- Fusioner har i overvejende grad været motiveret af politiske, strategiske og effektiviseringsmæssige overvejelse for at skabe bedre rammer for uddannelserne.
- Fusioner, der hidtil har fundet sted har bidraget til at antallet af uddannelsesudbudssteder har været stabilt, trods et at der er færre institutioner.
- Ved fusioner på tværs af institutionstyperne institutioner for almengymnasiale uddannelser og institutioner for erhvervsrettede uddannelser er det væsentligt, hvilken institutionstype, der er den fortsættende.
Baggrund
Denne scenarieanalyse har til formål at belyse en række økonomiske konsekvenser og hermed barrierer, der ofte opstår ved fusioner mellem institutioner for almengymnasiale uddannelser (IAU) og institutioner for erhvervsrettede uddannelser (IEU).
Grundlag for og begrundelser for fusioner mellem uddannelsesinstitutioner er motiveret af overvejelser af politiske, strategiske og effektiviseringsmæssige forhold med et mål at skabe mere bæredygtige uddannelser. En analyse af institutionsudviklingen på ungdomsuddannelsesområdet (Eftersyn af institutionsudviklingen på undervisningsområdet, Implement 2020) har påvist, at der i de senere år er blevet færre institutioner, samtidigt med at antallet af udbudssteder har været stabilt. Undersøgelsen bekræfter dermed, at fusioner af uddannelsesinstitutioner har bidraget positivt til opretholdelsen af udbudssteder, der var nødlidende og med risiko for at måtte nedlægges. Ved fusioner er der effektiviserings- og synergigevinster, hvortil kommer, at der kan være andre institutionspolitiske begrundelser som fx hjælp til en nødlidende institution.
De økonomiske konsekvenser af fusioner vil kun undtagelsesvist påvirke de aktivitetsafhænge indtægter (fx undervisningstaxameterindtægter). Modsat påvirkes de aktivitetsuafhængige tilskud (fx basistilskud og udkantstilskud), og medfører ændringer i den fusionerede institutions økonomiske vilkår.
I dette notat vil forskellige fusionsscenarier mellem IAU’er og IEU’er samt på tværs af institutionstyperne blive gennemgået. Alle tilskud er opgivet i 2021-løn & prisniveau og fremgår af finanslovsforslaget 2021 (FFL21).
Scenarierne tager udgangspunkt i betingelserne for udbetaling af tilskuddene, som de er beskrevet i finanslovsforslaget. Det vil sige, at der ikke er taget højde for, at der i konkrete fusionsdrøftelser med Børne- og Undervisningsministeriet kan aftales evt. særlige vilkår. Forhandlingerne kan medføre, at der bevilges særlige tilskud, fx til nødlidende institutioner. I forhandlingerne om fusion kan der også indgå eventuelle virkninger på andre særlige taxametre, som fx det sociale taxameter.
Beregningsmæssigt er antaget, at fusionen medfører en sammenlægning af udbudssteder. Senarierne belyser ændringen af tilskuddene efter en fireårige overgangsperiode (I overgangsperioden på de fire år er de fusionerede institutioners tilskud uændret, hvormed de egentlige økonomiske konsekvenser mht. tilskud først har gennemslagskraft efter den fireårig periode).
Endelig skal det bemærkes, at det er muligt at gennemføre en fusion, som indeholder en kombination af elementer fra flere af de beskrevne scenarier.
Fusion mellem institutioner for almengymnasiale uddannelser
Ved fusion af IAU’er er de afgørende faktorer 1) antallet af årselever (ÅE), og 2) om der sker en sammenlægning af udbudsstederne for de fusionerede institutioner. Sker der ikke en sammenlægning af udbudssteder, vil udkantstilskuddet efter overgangsperioden blive beregnet på samme måde som før fusionen, det vil sige, at der ydes to udkantstilskud.
Ved fusion mellem to IAU’er vil der være tre mulige scenarier:
- A: Begge institutioner havde under 430 ÅE før fusionen og begge fik udkantstilskud. Efter fusionen vil det samlede antal årselever være under 430 ÅE. Der vil stadig blive ydet udkantstilskud efter overgangsperioden, men det vil være reduceret til et enkelt udkantstilskud.
- B: Begge institutioner havde under 430 ÅE før fusionen og begge fik udkantstilskud. Efter fusionsdannelsen vil det samlede antal årselever være over 430 ÅE, så der ikke vil blive ydet udkantstilskud efter overgangsperioden.
- C: Kun den ene institution havde under 430 ÅE før fusionen, og derfor var det kun den ene institution, der modtog udkantstilskud. Efter fusionen vil det samlede antal årselever være over 430 årselever, hvorfor der ikke vil blive ydet udkantstilskud efter overgangsperioden.
Kr. | Første gymnasium | Andet gymnasium | I alt |
Efter overgangsperioden |
---|---|---|---|---|
Basiskrundtilskud | 922.370 | 922.370 | 1.844.740 | 922.370 |
Uddannelsestypetilskud - første uddannelse | 1.614.150 | 1.614.150 | 3.228.300 | 1.614.150 |
Uddannelsestypetilskud - anden uddannelse | 230.590 | 230.590 | 461.180 | 230.590 |
Geografisk grundtilskud | 1.000.000 | 1.000.000 | 2.000.000 | 2.000.000 |
Udkantstilskud | 2.305.920 | 2.305.920 | 4.611.840 | 2.305.920 |
I alt | 6.073.030 | 6.073.030 | 12.145.060 | 7.073.030 |
Kilde: Finanslovsforslaget 2021 og egne beregninger |
Som det fremgår af tabellen, vil det samlede tilskud blive markant mindre efter den fireårige overgangsperiode. Den fusionerede intuition vil få ca. 5,1 mio. kr. mindre efter overgangsperioden som følge af bortfald af den ene institutions tilskud med undtagelse af geografisk grundtilskud, der er uændret.
Kr. | Første gymnasium | Andet gymnasium | I alt | Efter overgangsperioden |
---|---|---|---|---|
Basiskrundtilskud | 922.370 | 922.370 | 1.844.740 | 922.370 |
Uddannelsestypetilskud - første uddannelse | 1.614.150 | 1.614.150 | 3.228.300 | 1.614.150 |
Uddannelsestypetilskud - anden uddannelse | 230.590 | 230.590 | 461.180 | 230.590 |
Geografisk grundtilskud | 1.000.000 | 1.000.000 | 2.000.000 | 2.000.000 |
Udkantstilskud | 2.305.920 | 2.305.920 | 4.611.840 | 0 |
I alt | 6.073.030 | 6.073.030 | 12.145.060 | 4.767.110 |
Kilde: Finanslovsforslaget 2021 og egne beregninger |
Fusionen vil medføre, at begge udkantstilskud bortfalder. Fusionen betyder derfor, at det samlede tilskud bliver ca. 7,4 mio. kr. mindre end før fusionen. Alle tilskud bliver reduceret med undtagelse af det geografiske grundtilskud. der er uændret.
For det tredje scenarie, scenarie C, vil man se samme konsekvens. Her er faldet i det samlede tilskud dog kun på ca. 5,1 mio. kr. mod 7,4 mio. kr. Årsagen er, at den ene institution ikke fik udkantstilskud før fusionen.
Kr. | Første gymnasium | Andet gymnasium | I alt | Efter overgangsperioden |
---|---|---|---|---|
Basiskrundtilskud | 922.370 | 922.370 | 1.844.740 | 922.370 |
Uddannelsestypetilskud - første uddannelse | 1.614.150 | 1.614.150 | 3.228.300 | 1.614.150 |
Uddannelsestypetilskud - anden uddannelse | 230.590 | 230.590 | 461.180 | 230.590 |
Geografisk grundtilskud | 1.000.000 | 1.000.000 | 2.000.000 | 2.000.000 |
Udkantstilskud | 0 | 2.305.920 | 2.305.920 | 0 |
I alt | 3.767.110 | 6.073.030 | 9.840.140 | 4.767.110 |
Kilde: Finanslovsforslaget 2021 og egne beregninger |
Fusion mellem monofaglige institutioner for erhvervsrettede uddannelser
Ved en fusion mellem to monofaglige IEU’er3 er det væsentligste at der vil ske bortfald af det ene basisgrundtilskud. Faldet i det samlede tilskud vil blive reduceret med ca. 1,7 mio. kr. Det fremgår af FFL21, at udkantstilskuddet ikke vil blive påvirket af en fusion, såfremt udbuddet opretholdes efter den fireårige overgangsfase.
Ved fusion mellem to monofaglige institutioner for erhvervsrettede uddannelser vil der være et muligt scenarie
- D: Fusion mellem to institutioner, der begge udbyder merkantile eller tekniske erhvervsuddannelser.
Kr. | Mono erhvervsskole | Mono erhvervsskole | I alt | Efter overgangsperioden |
---|---|---|---|---|
Basiskrundtilskud | 1.694.000 | 1.694.000 | 3.388.000 | 1.694.000 |
Kombinationsskoletillæg | 0 | 0 | 0 | 0 |
Geografisk grundtilskud | 1.000.000 | 1.000.000 | 2.000.000 | 2.000.000 |
Udkantstilskud | 627.934 | 627.934 | 1.255.868 | 1.255.868 |
I alt | 3.321.934 | 3.321.934 | 6.643.868 | 4.949.868 |
Kilde: Finanslovsforslaget 2021 og egne beregninger |
Fusion mellem en handelsskole og en teknisk skole
Ved fusion mellem en institution med merkantile uddannelser (handelsskole) og tekniske uddannelser (teknisk skole) er den afgørende faktor udbudsretten af uddannelser. For at være berettiget til kombinationsskoletillæg skal institutionen have udbudsret til at udbyde både erhvervsgymnasiale og erhvervsuddannelser inden for det merkantile og tekniske område. Har institutionen ikke ret til at udbyde de tekniske erhvervsrettede uddannelser, men udbyder det i kraft af et samarbejde med en anden institution med tekniske uddannelser), er institutionen ikke berettiget til kombinationsskoletillægget. Ved fusion mellem en merkantil og en teknisk uddannelsesinstitution vil der derfor være to mulige scenarier:
- E. Fusion med mulighed for kombinationsskoletillægget.
- F. Fusion uden mulighed for kombinationsskoletillægget.
Kr. | Merkantil skole | Teknisk skole | I alt | Efter overgangsperioden |
---|---|---|---|---|
Basiskrundtilskud | 1.694.000 | 1.694.000 | 3.388.000 | 1.694.000 |
Kombinationsskoletillæg | 0 | 0 | 0 | 1.880.000 |
Geografisk grundtilskud | 1.000.000 | 1.000.000 | 2.000.000 | 2.000.000 |
Udkantstilskud | 627.934 | 627.934 | 1.255.868 | 1.255.868 |
I alt | 3.321.934 | 3.321.934 | 6.643.868 | 6.829.868 |
Kilde: Finanslovsforslaget 2021 og egne beregninger |
Ved en fusion af de to skoletyper vil være en forøgelse af det samlede tilskud på ca. 200.000 kr. Det skyldes, at der vil blive bevilliget kombinationsskoletillæg, som er overstiger det ene basisgrundtilskud, som vil bortfalde efter overgangsperioden. Der vil ikke være reduktion i udkantstilskud, fordi udkantstilskuddet gives på baggrund af fem udbudstyper, og antallet af udbudstyper vil blive opretholdt efter fusionen (De fem udbudstyper er ”omsorg, sundhed og pædagogik”, fødevarer, jordbrug og oplevelser”, ”kontor, handel og forretningsservice”, ”teknologi, byggeri og transport” samt ”erhvervsgymnasiale uddannelse”).
Kr. | Merkantil skole | Teknisk skole | I alt | Efter overgangsperioden |
---|---|---|---|---|
Basiskrundtilskud | 1.694.000 | 1.694.000 | 3.388.000 | 1.694.000 |
Kombinationsskoletillæg | 0 | 0 | 0 | 0 |
Geografisk grundtilskud | 1.000.000 | 1.000.000 | 2.000.000 | 2.000.000 |
Udkantstilskud | 627.934 | 627.934 | 1.255.868 | 1.255.868 |
I alt | 3.321.934 | 3.321.934 | 6.643.868 | 4.949.868 |
Kilde: Finanslovsforslaget 2021 og egne beregninger |
En fusion af mellem en merkantil og en teknisk uddannelsesinstitution, som ikke vil opfylde kravet for kombinationsskoletillægget, vil medføre en reduktion i tilskud på ca. 1,7 mio. kr. efter den fireårig overgangsperiode. Reduktionen af det samlede tilskud skyldes bortfald af et basisgrundtilskud.
Fusion mellem almengymnasial institution og institution for erhvervsrettede uddannelser
Ved fusion mellem en almengymnasial institution og en institution for erhvervsrettede uddannelser vil beslutningen om den fortsættende institutions institutionstype have en afgørende betydning. Hvis den fusionerede institution bliver en almengymnasiale institution, kan der ikke ydes udkantstilskud for de erhvervsrettede uddannelser. Dette resulterer i to scenarier:
- G: Den fortsættende institution er en almengymnasiale institution: I dette tilfælde vil der ikke være mulighed at få udkantstilskud for de erhvervsrettede uddannelser.
- H: Den fortsættende institution er en institution for erhvervsrettede uddannelser Her vil der være mulighed at få udkantstilskud for de erhvervsrettede uddannelser.
Kr. | Alment gymnasium | Erhvervsskole | I alt | Efter overgangsperioden |
---|---|---|---|---|
Basiskrundtilskud | 922.370 | 1.694.000 | 2.616.370 | 1.660.530 |
Uddannelsestypetilskud - første uddannelse | 1.614.150 | 0 | 1.614.150 | 1.614.150 |
Uddannelsestypetilskud - anden uddannelse | 230.590 | 0 | 230.590 | 230.590 |
Geografisk grundtilskud | 1.000.000 | 1.000.000 | 2.000.000 | 2.000.000 |
Udkantstilskud | 2.305.920 | 627.934 | 2.933.854 | 2.305.920 |
I alt | 6.073.030 | 3.321.934 | 9.394.964 | 7.811.190 |
Kilde: Finanslovsforslaget 2021 og egne beregninger |
Tabellen viser resultatet af en fusion mellem en almengymnasial institution og en institution for erhvervsrettede uddannelser hvor den fortsættende institution er en almengymnasiale institution. Fusionen vil medføre en samlet nedgang i tilskud på næsten 1,6 mio. kr. efter overgangsfasen. Reduceringen skyldes, at der efter overgangsfasen ikke vil blive ydet udkantstilskud for de erhvervsrettede uddannelser, og basisgrundtilskuddet for den almengymnasiale institution vil bortfalde.
Kr. | Alment gymnasium | Erhvervsskole | I alt | Efter overgangsperioden |
---|---|---|---|---|
Basiskrundtilskud | 922.370 | 1.694.000 | 2.616.370 | 1.694.000 |
Uddannelsestypetilskud - første uddannelse | 1.614.150 | 0 | 1.614.150 | 1.614.150 |
Uddannelsestypetilskud - anden uddannelse | 230.590 | 0 | 230.590 | 230.590 |
Geografisk grundtilskud | 1.000.000 | 1.000.000 | 2.000.000 | 2.000.000 |
Udkantstilskud | 2.305.920 | 627.934 | 2.933.854 | 2.933.854 |
I alt | 6.073.030 | 3.321.934 | 9.394.964 | 8.472.594 |
Kilde: Finanslovsforslaget 2021 og egne beregninger |
Af tabellen fremgår virkningen af en fusion af en almengymnasial institution og en institution for erhvervsrettede uddannelser, hvor den fortsættende institution er erhvervsrettet. Som det ses, betyder det en samlet reduktion af tilskud på ca. 0,9 mio. kr., som følge af bortfald af basistilskud til den almengymnasiale institution