Elever på hovedforløbet
Hvem er eleverne, der går på hovedforløb?
Hovedkonklusion
- Hovedområdet ”teknologi, byggeri og transport” er det hovedområde, som har den største tilgang, hvor hovedområdet ”fødevarer, jordbrug og oplevelser” har den laveste tilgang.
- For alle fire hovedområder gør det sig gældende, at forældrenes højeste uddannelsesbaggrund oftest er en erhvervsuddannelse, men mellem 8 pct. og 20 pct. af disse elever har forældre med grundskolen som højeste uddannelsesbaggrund. Mellem 10 pct. og 18 pct. af eleverne har forældre hvis højeste uddannelsesbaggrund er en mellemlang videregående uddannelse.
- Aldersfordelingen på hovedforløbet viser, at eleverne hyppigst er i aldersgruppen 15 til 29-årige.
- Størstedelen af eleverne på de fire hovedområder har dansk oprindelse, men særligt på hovedområdet ”omsorg, sundhed og pædagogik” er der ca. 22 pct., der er indvandrere eller efterkommere
- Kønsfordelingen viser at andelen af kvinder er størst på hovedområderne ”omsorg, sundhed og pædagogik” og ”kontor, handel og forretningsservice”, hvorimod modsatte gør sig gældende på de resterende hovedområder.
Tilgang
Figur 1: Tilgangen i antallet af elever til hovedforløbet fordelt på hovedområderne for skoleåret 2015/2016 til og med 2018/2019
Forældres uddannelsesbaggrund
Figur 2: Forældrenes uddannelsesbaggrund til eleverne på hovedforløbet i 2018 fordelt på de fire hovedområder
Aldersfordeling
Figur 3: Aldersfordelingen for hovedforløbselever i 2018 fordelt på de fire hovedområder
Etnicitet
Figur 4: Etnicitetsfordelingen for hovedforløbseleverne i 2018 fordelt på de fire hovedområder
Kønsfordeling
Figur 5: Kønsfordelingen for hovedforløbseleverne i 2018 fordelt på de fire hovedområder
Om data
Data er indsamlet fra uddannelsesstatistik.dk og vurderes til at være pålideligt af høj kvalitet men med få usikkerheder. Data, der er anvendt, er tilgangs- og bestandsstatistikker, som er hentet den 3. februar 2020.