I den politiske debat fremlægges det ofte, at der er for lang geografisk afstand mellem erhvervsskolerne. Den fremlægning kan muligvis skyldes, at der refereres til hovedinstitutioner – og ikke afdelinger. Dette er en forkert måde at anskue erhvervsskolernes geografiske spredning.
I denne analyse har DEG kortlagt, hvor eleverne går hen, når de falder fra en erhvervsuddannelse. Analysen viser, hvornår på uddannelsen eleverne falder fra og giver en karakteristik af de elever, som falder fra.
DEG har udarbejdet en analyse, som ser nærmere på lærepladsområdet i 2021. Analysen har fokus på, hvordan lærepladsområdet har udviklet sig efter den gradvise genåbning af Danmark i 2021 samtidigt med, at arbejdsmarkedet i samme periode er blevet præget af en højkonjunkturel økonomisk udvikling.
Hvilken betydning har virksomhedernes størrelse og branche for, hvorvidt en virksomhed, som er godkendt til at have lærlinge, overhovedet har lærlinge? Og hvilken betydning har virksomhedernes størrelse og branche for, hvordan lærlinge rekrutteres?
Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier har i tæt samarbejde med 32 medlemsskoler sat sig for at blive klogere på de voksne elever, der allerede er startet på en erhvervsuddannelse. Hvorfor, hvordan og hvornår valgte de at starte uddannelse, og hvad var alternativet?