Reformkommissionen, logo

Gode takter i Reformkommissionens anbefalinger

Nyhed

Reformkommissionen sætter en vigtig dagsorden med deres netop offentliggjorte rapport ”Nye reformveje 1”, hvor det erhvervsrettede uddannelsessystem fremhæves som en del af løsningen på en række komplekse udfordringer i samfundet.

Under overskriften ”livslang læring til dem med mindst uddannelse” peger Reformkommissionen på en række anbefalinger, der skal gøre AMU mere brugervenligt, styrke de basale kompetencer, øge kvaliteten i uddannelserne samt udvide mulighederne for at blive faglært. 

Lars Goldschmidt, formand for Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier – Bestyrelserne, mener, at der er gode takter i anbefalingerne og fremhæver det vigtige fokus, der sættes på AMU.   

- Vi er enige med kommissionen om, at vi har et rigtigt godt system i AMU, der kan levere efteruddannelse og opkvalificering til faglærte og ufaglærte. Som kommissionen pointerer, har erhvervsrettet efteruddannelse og opkvalificering i AMU markant positive effekter på parametre som løn og beskæftigelse for både faglærte og ufaglærte. Derfor er det vigtigt, at der er fokus på kvaliteten samtidig med, at der bliver kigget på, hvordan AMU kan gøres mere tilgængeligt og fleksibelt, så det bliver mere attraktivt for målgruppen.

En af anbefalingerne går på, at der udvikles et nyt digitalt efteruddannelsesoverblik, der giver alle voksne danskere et overblik over, hvilke muligheder de har for efteruddannelse. Samtidig skal det gøres mere tydeligt, hvordan kompetencer opnået på AMU kan give merit på en erhvervsuddannelse, mens der åbnes for flere muligheder for at blive faglært via reelle kompetencer opnået via erhvervserfaring.

-  Det er vigtigt, at vi styrker mulighederne for at blive faglært uden at der slækkes på kvaliteten, fordi det både for den enkelte og for samfundet er en fordel. Gruppen af ufaglærte er stor og der ligger uden tvivl et potentiale i at tiltrække flere til erhvervsuddannelserne, siger Lars Goldschmidt.

Fleksibilitet og øget digitalisering

Ole Heinager, formand for Danske Erhvervsskoler og Gymnasier – Lederne, påpeger, at kommissionen sætter en vigtig dagsorden med de forslag der præsenteres i rapporten, og mener at det er vigtigt, at der rettes et fokus på digitalisering og fleksibilitet, hvis vi skal nå i mål med at imødekomme de behov, som efterspørges.
 
- Der er et generelt behov for at styrke mulighederne for at anvende fjernundervisning og fleksible undervisningsformer. Vi ser gerne en regelsanering og mere fokus på fleksibilitet, som kan understøtte det virksomheder og kursister efterspørger. Vi skal lære af de gode erfaringer vi trods alt har tilegnet os under Coronanedlukningen, pointerer Ole Heinager. 

Han mener endvidere, at det er behov for at udvide den samlede palette af tilbud og muligheder, hvis de voksnes basale færdigheder skal løftes: 

- Udover de forslag, som kommissionen peger på, så mener vi, at det er vigtigt, at løft af basale færdigheder, herunder it, kan ske i tilknytning og i kombination med til erhvervsrettet undervisning. 

Note: Udfordringerne, som Reformkommissionens rapport bygger på, er beskrevet i kommissionens indledende rapport ”ERKENDT, FORSØGT LØS, ULØST. Der ventes to rapporter yderligere med anbefalinger i efteråret 2022 og december 2022.