Undervisning i bæredygtighed
Bæredygtighed kan sættes i spil i undervisning både direkte og indirekte i ungdomsuddannelserne og på AMU. Det kræver fagligt, pædagogisk og didaktisk oversættelsesarbejde at integrere bæredygtighed i undervisningen. Her på siden finder du inspiration, materialer og ideer til, hvordan bæredygtighed og undervisning kobles.
Virksomhedscases til undervisningen
I 2022 har Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier igangsat et nyt projekt, som VILLUM FONDEN har bevilliget 800.000 kroner til. Projektet skal sætte skub i udvikling af undervisningsforløb, der styrker erhvervsskoleelevers klimahandlekompetencer. Projektets hovedaktivitet er virksomhedsbesøg hos klimavirksomheder, der arbejder med klimaindsatser fx i produktion eller som forretningsudvikling, i hver af de fem regioner. Virksomhedsbesøgene skal give ny viden om, hvordan virksomheder producerer og skaber forretning på klimaløsninger. På alle virksomhedsbesøg bliver der produceret et digitalt produkt, der kan bruges i undervisningen på de erhvervsrettede ungdomsuddannelser.
Merkantile elever arbejder grønt
Det er en fejl at skrive de merkantile uddannelser ud af den grønne omstilling. Selvom man ofte tænker på vindenergi, solceller, mv., er virkeligheden, at vi ikke kommer i mål uden også at fokusere på indkøb, salg, logistik, økonomi og ledelse. Kontoransatte og administrative medarbejdere spiller en afgørende rolle i at gøre alt lige fra indkøb, salg, logistik, spedition, rejseaktiviteter til konferencer, grønt. Også detailhandlen med produktion, indkøb og understøttelse af ændrede forbrugsvaner er central i bæredygtig omstilling.
Se videoerne med Matthias, Mads og Tanja, som alle har fået et grønt mindset med sig fra deres merkantile uddannelse.
En ny fortælling om erhvervsuddannelserne
Ungdomsbyen har for den danske UNESCO-nationalkommission udarbejdet rapporten (Ud)dannet til bæredygtighed - en ny fortælling om erhvervsuddannelser.
Den danske UNESCO-nationalkommission ser muligheder i, at FN’s verdensmål for en bæredygtig udvikling kan bidrage til at skabe en ny grundfortælling om erhvervsuddannelser som indgang til brancher, der tager aktivt medansvar for en samfundsudvikling i en mere bæredygtig retning. Det er den danske UNESCO-nationalkommissions antagelse, at en sådan grundfortælling vil skærpe profilen for disse uddannelser, så flere piger og drenge får lyst til at vælge en af erhvervsuddannelserne.
Rapporten viser, at erhvervsskolerne, elever, lærere og virksomheder kan se sig i en fortælling om erhvervsuddannelserne med en tydelig bæredygtighedsprofil. Fortællingen om uddannelser der giver de unge identitet og uddanner til det kreative, det skabende og det bæredygtige og tiltrækker unge på tværs af køn, etnicitet og social baggrund. Fortællingen om, at de unge ser bæredygtige handlinger som en del af deres identitet – det handler både om dannelse og uddannelse. Dermed kan fortællingen bidrage til den politiske aftale om et styrket fokus på dannelse i erhvervsuddannelserne, med bæredygtighed som et centralt begreb. Samtidig viser undersøgelsen, at et fokus på en bæredygtig fremtid ligeledes motiverer unge på gymnasiale uddannelser.
Beregn CO2-aftryk på studieture
Elever og lærere kan bruge GoGreener til dels at beregne en klasses CO2 aftryk i forbindelse med Studieture, dels at tænke over hvordan man kan nedbringe aftrykket fra turen. Det kan også bruges til at benchmarke i forhold til andre klasser, skoler og endelig til at afrapportere nemt og overskueligt til f.eks. ledelser og bestyrelser.