Fjernundervisning på AMU
Hvordan har brugen af fjernundervisning udviklet sig før og under perioden, der var påvirket af covid-19?
Hovedkonklusioner
- 5 pct. af AMU-kurserne i 2021 blev gennemført med fjernundervisning.
- Inden for de sidste fem år er sket en stor udvikling i antallet af AMU-kurser, der er gennemført med fjernundervisning fra 1.124 i 2017 til 17.816 i 2021.
- 68 pct. af det samlede antal kurser med fjernundervisning er gennemført inden for det merkantile område.
- Fra 2017- 2019 var der kun AMU-kurser med fjernundervisning inden for det merkantile- og transportområdets efteruddannelsesudvalg samt fælleskataloget. Det ændrede sig i 2020 og 2021, hvor der ses aktivitet inden for yderligere syv efteruddannelsesudvalg. Det må formodes at være påvirket af covid-19 og politiske tiltag vedr. takster og VEU-godtgørelse.
- I 2021 blev der gennemført flest kurser med fjernundervisning på kurserne; Personligt salg - kundens behov og løsninger (2.147), Salgsteknik for salgs- og servicemedarbejdere (1.589) og Iscenesættelse af salgsfremstødsvarer (989).
- AMU-kurser, der gennemføres med fjernundervisning i 2021 anvendes af både kvinder (48 pct.) og mænd (52 pct.). Det adskiller sig fra den generelle kønsfordeling på AMU, hvor kun 1/3 er kvinder, men afspejler derimod kønsfordelingen inden for det merkantile område, hvor 55 pct. af kursisterne kvinder og 45 pct. mænd.
Mere fjernundervisning
Figur 1 viser udviklingen i antallet af AMU-kurser, der er blevet gennemført med fjernundervisning i perioden 2017-2021. Som det fremgår af figuren, er der sket en relativt stor udvikling i antallet af AMU-kurser, der er gennemført med fjernundervisning fra 1.124 i 2017 til 17.816 i 2021.
Figur 1: Udviklingen i antallet af AMU-kurser, der er gennemført med fjernundervisning i 2017-2021
Figur 2 og 3 giver et overblik over, hvor mange deltagere der benytter de forskellige afholdelsesformer. Den typiske undervisningsform på AMU er dagsundervisning, hvor der dog kan være mulighed for at indlægge digitale undervisningselementer, men kurser der gennemføres som ren fjernundervisning er ikke udbredt i høj grad. Som det fremgår af figur 3 fylder fjernundervisning kun 5 pct. af den samlede aktivitet på AMU.
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|
Aftenundervisning | 3.243 | 3.245 | 4.324 | 4.623 | 4.272 |
Dagundervisning | 391.857 | 393.757 | 400.760 | 350.553 | 315.616 |
Fjernundervisning | 1.124 | 2.248 | 2.815 | 15.829 | 17.816 |
På fremmedsprog | 20 | 395 | 343 | 737 | 1.882 |
Weekendundervisning | 1.010 | 1.730 | 3.340 | 5.439 | 5.166 |
59.547 | 68.483 | 70.757 | 10.363 | 105 | |
I alt | 456.801 | 469.858 | 482.339 | 387.544 | 344.857 |
Kilde: BUVM, Uddannelsesstatistik.dk, kursusdeltagelse kalenderår, afholdelsesform |
Figur 3: Fordeling af afholdelsesform på AMU-kurser i perioden 2017-2021
Der er sket en udvikling i hvilke faglige områder, der gennemfører kurser med fjernundervisning. Det fremgår af følgende figur 4, der viser, hvilke efteruddannelsesudvalg kurser med fjernundervisning tilhørte i 2019 sammenlignet med 2021.
Figur 4: Udviklingen i antallet af AMU-kurser med fjernundervisning, fordelt på efteruddannelsesudvalg
I 2019 blev der kun gennemført AMU-kurser med fjernundervisning inden for 2 efteruddannelsesudvalg samt inden for fælleskataloget. Som det fremgår af figur 4, blev der i 2019 gennemført 2.097 AMU-kurser med fjernundervisning inden for det merkantile område (HAKL). På transportområdet blev der gennemført 695 kurser med fjernundervisning og 23 kurser inden for fælleskataloget blev gennemført ved fjernundervisning i 2019. Til sammenligning blev der i 2021 gennemført AMU-kurser med fjernundervisning inden for 9 efteruddannelsesudvalg og på kurser inden for fælleskataloget.
Den markant største aktivitet ses indenfor det merkantile område, der står for 12.048 kurser af det samlede antal på 17.816. Det svarer til at 68 pct. af det samlede antal kurser, der er gennemført med fjernundervisning, er inden for det merkantile område.
Målgrupper
I det følgende præsenteres data vedr. kønsfordeling samt hvilke kurser, der er de mest populære. Der gives desuden et overblik over de institutioner, der har mest aktivitet, når det gælder AMU-kurser, der afvikles som fjernundervisning.
Figur 5: Kønsfordeling på AMU-kurser, fordelt på afholdelsesform i 2021
Af figur 5 fremgår det, at fjernundervisning på AMU benyttes i lige høj grad af kvinder (48 pct.) og af mænd (52 pct.). Det adskiller sig fra det generelle mønster for AMU-kurser, hvor kun 1/3 af kursisterne er kvinder. Kønsfordelingen på kurser med fjernundervisning afspejler derimod kønsfordelingen inden for det merkantile område, der står for hovedparten af de kurser, der gennemføres med fjernundervisning. På det merkantile område generelt er 55 pct. af kursisterne kvinder og 45 pct. mænd.
Kurser med fjernundervisning
Følgende figur viser hvilke 10 AMU-kurser, der har været gennemført mest i 2021 med fjernundervisning.
Figur 6: Top-10 af AMU-kurser, der er gennemført med fjernundervisning i 2021
10 kurser med højst antal kursusafholdelser i 2021 | Antal |
---|---|
Personligt salg - kundens behov og løsninger | 2.147 |
Salgstenik for salgs- og servicemedarbejdere | 1.589 |
Iscenesættelse af salgsfremstødsvarer | 989 |
Ledelse og samarbejde | 740 |
Lederens ressourceoptimering | 619 |
Kommunikation og konflikthåndtering | 563 |
Medarbejdernes personlige ressourcer i jobbet | 532 |
Mersalg i butikken | 526 |
Salgsplanlægning i detailhandlen | 387 |
Samarbejde i grupper i virksomheden | 329 |
Antal i alt på de 10 kurser | 8.421 |
Andel af det samlede antal på fjernundervisning | 47 % |
Kilde: BUVM, Uddannelsesstatistik.dk, kursusdeltagelse kalenderår, afholdelsesform, kurser |
Der blev gennemført flest kurser med fjernundervisning på kurserne; Personligt salg - kundens behov og løsninger (2.147), Salgsteknik for salgs- og servicemedarbejdere (1.589) og Iscenesættelse af salgsfremstødsvarer (989). De 10 kurser, der har mest aktivitet, når det gælder afvikling med fjernundervisning, står for ca. halvdelen (47%) af alle kurser, der gennemføres med fjernundervisning.
Institutioner med mest fjernundervisningsaktivitet
Her ses hvilke 10 uddannelsesudbydere, der har gennemført flest kurser med fjernundervisning i 2021. De 10 institutioner med mest AMU-aktivitet med fjernundervisning står for hele 84 pct. af det samlede antal kurser, der gennemføres med fjernundervisning.
Figur 6: Institutioner, der har gennemført flest kurser med fjernundervisning i 2021
10 udbydere med mest aktivitet på fjernundervisning i 2021 | Aktivitet i 2021 |
---|---|
Tradium | 6.400 |
Haderslev Handelsskole | 2.436 |
Viden Djurs | 1.332 |
DEKRA A/S | 1.243 |
Aalborg Handelsskole | 942 |
Himmerlands Erhvervs- og Gymnasieuddannelser | 896 |
Tietgen | 465 |
Hotel- og Restaurantskolen | 422 |
Learnmark | 415 |
TEC, Technical Education Copenhagen | 347 |
Antal i alt | 14.898 |
Andel af samlede antal AMU-kurser med fjernundervisning | 84 % |
Kilde: BUVM, Uddannelsesstatistik.dk, kursusdeltagelse kalenderår, afholdelsesform, kurser |
Om data
Analysen er baseret på data fra Børne- og Undervisningsministeriet og uddannelsesstatistik. Data er trukket primo august 2022.
Baggrund
Dette faktaark præsenterer udvalgte nøgletal vedr. aktivitet på arbejdsmarkedsuddannelserne (AMU), der har været gennemført med fjernundervisning. Faktaarket fokuserer på fjernundervisning som tema og supplerer DEG’s analyse om AMU-aktivitet i 2011 til 2021:
Der er fokus på de seneste fem år, hvilket inkluderer data fra 2020 og 2021, hvor det danske samfund og arbejdsmarked var berørt af covid-19 pandemien. Herudover har der, inden for de sidste fem år, været vedtaget politiske aftaler, der medførte, at virksomheder fik fuld VEU-godtgørelse og institutionerne fik fuld undervisningstakst også ved kurser, der blev gemmeført med fjernundervisning.
I 2020 og 2021 medførte covid-19-pandemien en hel- og delvis nedlukning af samfundet i perioder samt restriktioner, der havde betydning for, om uddannelsesinstitutionerne kunne gennemføre undervisning med fysisk tilstedeværelse på skolen. I nedlukningsperioderne har det været muligt at gennemføre nogle AMU-kurser med fjernundervisning, hvor kursisten ikke skal møde op fysisk på skolen. Data fra 2020 og 2021 vil derfor ikke være at betragte som et sammenligneligt år med de øvrige år. Dog er det interessant at undersøge om der er sket en udvikling i antallet af AMU-kurser med fjernundervisning i en periode, der har været påvirket af covid-19 restriktioner.
Når AMU-kurser gennemføres med fjernundervisning, medfører det særlige økonomiske rammer, der bl.a. betyder, at der er lavere takster til undervisning og lavere VEU-godtgørelse til virksomhederne. Konkret udløser undervisning, der gennemføres med fjernundervisning, en undervisningstakst til institutionerne svarende til 75 pct. af de generelle undervisningstakster (Jf. Finansloven 2022). Under covid-19-nedlukningsperioden har der været dispenseret for denne regel, så institutionerne har fået fuld takst til fjernundervisning. Det samme gælder reglen om, at virksomheder, der sender medarbejdere på AMU-kurser, der afholdes med fjernundervisning. Under covid-19 blev, der givet dispensation for reglerne om, at virksomhederne får lavere VEU-godtgørelse ved kurser med fjernundervisning. Ligesom der før COVID-19 var igangsat et forsøg, hvor der gives dispensation til, at virksomheder og deltagere i AMU kunne få fuld VEU-godtgørelse ved fjernundervisning i AMU. Det var en del af Trepartsaftalen om styrket og mere fleksibel voksen-, efter- og videreuddannelse (2018-2021), der efterfølgende er blevet forlænget frem til udgangen af 2022.