Elev skriver noter, kalender

Faglig trivsel på hhx og htx

Projektet om faglig trivsel på hhx og htx er en del af Danske Erhvervsskoler og -Gymnasiers (DEG) strategiske arbejde med at øge kendskabet til hhx og htx. Projektets katalog med cases præsenterer eksempler på, hvordan skolerne arbejder med faglig trivsel. Kataloget er udviklet på baggrund af skolebesøg på fem forskellige skoler i perioden januar 2020 til marts 2020.

Hvad er god faglig trivsel på hhx og htx?

Alle vil nok være enige med os i, at god faglig trivsel hos eleverne er afgørende for kvaliteten på en ungdomsuddannelse. Men hvad er god faglig trivsel egentlig? Kan vi tale om faglig trivsel uden at tale om social trivsel, og er der forskel på hvad, der kendetegner faglig trivsel på vores forskellige ungdomsuddannelser?

I kataloget Faglig Trivsel forsøger vi gennem en række cases og interviews at afdække, hvad god faglig trivsel er på hhx (den merkantile studentereksamen) og htx (den tekniske studentereksamen), og vise eksempler på hvordan man hele tiden arbejder på at forbedre trivslen ude på vores uddannelsesinstitutioner.

Selvom hhx og htx er to meget forskellige gymnasieuddannelser har de en række karakteristiske fællestræk. De deler et erhvervsrettet dannelsesperspektiv, og begge uddannelser arbejder projektorienteret med virkelighedsnære problemstillinger fra erhvervslivet. På hhx og htx arbejder eleverne ikke med teori for teoriens skyld, de analyserer konkrete udfordringer, og de arbejder med innovation og iværksætteri i et globalt og bæredygtigt udsyn. Det tror vi, er med til at skabe god faglig trivsel.

Glæd dig til at læse de meget forskellige bud på, hvad god fag trivsel er på hhx og htx, og hvordan vores bestyrelser, ledere, lærere og elever hver eneste dag arbejder på at forbedre den

Citater om faglig trivsel