Behandling af klager til Dansk Center for Undervisningsmiljø om mobning og lign.

DEG høringssvar

Medieringsmuligheden har været svær at implementere i praksis og derfor anerkender DEG, at det kan give mening at nedlægge den og se på en ny forebyggende indsats i forhold til konflikthåndtering i sager om mobning.

Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier (DEG) takker for invitationen til at afgive høringssvar over udkast til bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om behandling af klager til Dansk Center for Undervisningsmiljø om mobning og lignende.

Som tidligere bemærket mener DEG, at det er vigtigt at fastholde fokus på forebyggelse og håndtering af mobning, hvorfor foreningen ser et behov for mere oplysning og viden om mobning og klageinstansen – herunder udfordringer med mobning i de digitale rum. DEG ser gerne, at skolerne får mulighed for mere inspiration og rådgivning samt mulighed for en stærkere dialog med DCUM, som dermed kan rådgive den enkelte skole i forhold til mobning og undervisningsmiljø, idet DEG forventer, at vejledningsopgaven fortsat varetages af DCUM. Dette kunne med fordel suppleres med en rådgivningsmulighed rettet direkte mod de unge på ungdomsuddannelserne.

DEG anbefaler, at man på ungdomsuddannelsesområdet lægger sig op ad Arbejdstilsynets vejledning om mobning både hvad angår begreber og definitioner.