Altinget: Klimaerhvervsskoler skal være til gavn for hele sektoren

Klimaerhvervsskoler skal være til gavn for hele sektoren

Debat

Den grønne omstilling er lige nu og her, og nybyggeri har lange udsigter. Derfor mener vi, at klimaerhvervsskolerne skal etableres i forbindelse med eksisterende erhvervsskoler, skriver Lars Goldschmidt og Ole Heinager.

Regeringen har i sit udspil Danmark kan mere I foreslået at etablere tre nye klimaerhvervsskoler. På den baggrund tager Børne- og Undervisningsudvalget imod gæster fra Mariagerfjord Kommune og Fonden Business Kolding onsdag den 10. november for at tale om klimaerhvervsskoler i henholdsvis Hobro og Kolding.

Vi vil gerne benytte anledningen til at anerkende ambitionen om, at flere får en grøn uddannelse samt regeringens ønske om at skabe fyrtårne, som kan give mulighed for udvikling og innovation.

Vi mener dog, at det ikke skal være forbeholdt få geografiske områder, hvor særligt motiverede unge kan tage til for at få en grøn erhvervsuddannelse.

Den grønne omstilling er lige nu og her, og nybyggeri har lange udsigter. Derfor mener vi, at klimaerhvervsskolerne skal etableres i forbindelse med eksisterende erhvervsskoler.

Til gavn for hele sektoren

I erhvervsskolesektoren har vi siden 2017 haft en række videnscentre på tværs af skolerne, som blandt andet sikrer højteknologisk udstyrs- og kompetenceløft på erhvervsskolerne og som inspirerer underviserne til at udvikle deres undervisningsforløb.

Vi så gerne, at klimaerhvervsskolerne blev etableret i samme ånd til gavn for hele sektoren.

Vi kan ikke nøjes med at pleje talentholdet, men skal fokusere på bredden. Det er også i tråd med regeringens ønske om at sikre uddannelser i hele landet. Alle erhvervsskoler skal derfor med på den grønne vogn.

Med 240 steder, hvor man kan tage en erhvervsrettet uddannelse, er erhvervsskolerne godt repræsenteret i landskabet.

Styrk det vi har og løft bredt

Den gode nyhed er, at vi på erhvervsskolerne allerede udbyder de uddannelsesområder, der er nødvendige i gennemførelsen af den grønne omstilling. Opgaven bliver at sikre, at uddannelserne løbende opdateres til at imødekomme fremtidige grønne og bæredygtige behov.

Her kan klimaerhvervsskolerne spille en rolle i forhold til at sikre, at alle elever og lærerkræfter får de yderligere kompetencer, der bliver relevante i den grønne omstilling.

Klimaerhvervsskolerne kan være der, hvor underviserne fra alle erhvervsskoler uddannes i nyeste bæredygtige teknologier og didaktikker, og hvor elever kan tage et særligt tilrettelagt forløb med fokus på grønne maskiner, materialevalg, businesscases, cirkulær økonomi med videre.

For eksempel som en ekstra hovedforløbsuge, et Grundforløb 3 eller noget andet. På denne måde vil der være et samspil mellem klimaerhvervsskolerne og hele den grønne erhvervsskolesektor.

Derfor ser vi også positivt på den måde man fra politisk hold har valgt at udmønte 100 millioner kroner til uddannelsesindsatser inden for grøn omstilling. Pengene fordeles mellem videnscentrene, erhvervsskolerne og de faglige udvalg.

Vi mener det er en fornuftig vej at gå; at styrke det vi har, og løfte bredt. Det samme princip mener vi skal være bærende for de nye klimaerhvervsskoler.