Pulje til grøn efteruddannelse og opkvalificering i 2022
DEG-L høringssvar
Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier – Lederne (DEG-L) kvitterer for muligheden for at afgive høringssvar i forbindelse med ovenstående høring.
Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier – Lederne har følgende bemærkninger til bekendtgørelsen:
- Det er uklart, om der er tale om en flerårspulje, der kan ansøges undervejs helt frem til 2025, eller om alle 100 mio. kr. skal søges i 2022. Det fremgår derimod klart, at de ansøgte midler kan anvende successivt i den 3 års periode (§ 2, nr. 2).
- Det er ligeledes uklart, hvordan de 100 mio. kr. skal fordeles mellem de 2 puljer.
- Det fremgår af udkast til bekendtgørelsen, at udstyret vederlagsfrit skal stilles til rådighed for andre udbydere. DEG-L opfatter formuleringen som en standardformulering ved den slags puljer, men vurderer, at det vil være svært implementérbart i praksis.
- Afrapporteringskravet, jf. § 14 er beskrevet meget overordnet og bør måske præciseres yderligere.
- DEG-L mener, at det er uklart, om der kan søges i begge puljer – på tværs i ét projekt, eller om der skal søges separat i hver pulje. Fx kan udstyr bruges til både eud og efteruddannelse – men med forskelligt undervisningsmateriale. Umiddelbart vurderer DEG-L, at det vil være mest hensigtsmæssigt, at man laver én samlet ansøgning, og at der så i budgettet bliver gjort opmærksom på, hvor meget der går til udstyrsinvesteringer, og hvor meget der går til udvikling samt afprøvning af undervisningsforløb. I praksis vil der næsten altid skulle udvikles nyt materiale, når der anskaffes nyt udstyr.
- Det fremgår af § 6, at ”Ansøger skal forud for ansøgning til puljen afsøge, hvilke teknologier og former for udstyr, der konkret bidrager til reduktion af CO2-udledning…”. Her vil der nok være behov for lidt mere vejledning i forhold til dette (fx hvilken beregningsmetode m.m.).
- DEG-L mener, at man ifm. udmøntningen af puljen skal være opmærksom på, at samarbejdet med udvalg bør ske på en sådan måde, at det ikke forsinker processen – både når det gælder undervisningsforløb og udstyrsinvesteringer – og så intentionerne med aftalen opnås på bedst mulig vis.
Foruden ovenstående har DEG-L ikke yderligere bemærkninger.