Udkast til bekendtgørelse om ansøgning til de gymnasiale uddannelser og forrang til visse ansøgere

DEG høringssvar

Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier (DEG) takker for muligheden for at afgive høringssvar til høring over udkast til bekendtgørelse om ansøgning til de gymnasiale uddannelser og forrang til visse ansøgere.

Ansøgning
§2, stk. 2, 3: DEG noterer med tilfredshed, at det nu er fastslået, at en ansøger, hvis højeste uddannelsesønske er i en fordelingszone, og som ikke kan prioritere fire uddannelsesønsker med en ønsket uddannelse inden for en transporttid på 45 minutter fra sin bopæl, er undtaget fra at skulle prioritere mindst fire uddannelsesønsker.

I §2, stk. 2, 1 omhandler en anden elevgruppe, der undtages. Her henvises til elever, der som sit højest prioriterede uddannelsesønske har anført et særligt tilrettelagt forløb for elever med Autisme Spektrum Forstyrrelser, jf. § 26 i bekendtgørelse om optagelse på de gymnasiale uddannelser og om kapacitetsfastsættelse på institutioner for almengymnasiale uddannelser. DEG antager, at elever der søger afdelinger, som selvstændigt har etableret ASF-klasser (f.eks. HTX Roskilde, som lige nu har 47 elever tilsammen i 1.g, 2.g og 3.g i deres ASF-klasser) ikke er dækket af denne bestemmelse. Derfor ønsker DEG at få fastslået, hvorvidt §2, stk.2, 2, hvor der henvises til ansøgere, der alene søger optagelse i særlige klasser for elever omfattet af § 61, stk. 1 eller 2, i lov om de gymnasiale uddannelser på institutioner, hvor det fremgår af optagelse.dk, at institutionen vil etablere sådanne klasser, omfatter ansøgere, der søger særligt tilrettelagte, men ikke centralt godkendte, AFS-klasser?

Flere gymnasier udbyder ASF-klasser uden, at børne- og undervisningsministeren yder tilskud jf. §15 c i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse. For at sikre, at disse tilbud til unge med en ASFdiagnose bevares, bør det specificeres, at alle elever med Autisme Spektrum Forstyrrelser der søger en ASF-klasse på et gymnasium, der udbyder en sådan, får forrang, og at dette gælder uagtet, om der er tale om en ASF-klasse, som børne- og undervisningsministeren yder tilskud til eller ej. I modsat fald, kan elever med en ASF-diagnose, der ønsker en ASF-klasse, risikere at blive fordelt til et gymnasium, der ikke Ny Vestergade 17, 2. sal 33 37 78 88 www.deg.dk info@deg.dk 1471 København K har dette tilbud, hvorved deres mulighed for at gennemføre gymnasiet kraftigt forringes. DEG ønsker generelt, at særlige klasser oprettet til særligt sårbare elever, bør give forrang.

Generelt for §2, stk. 2, 2+3 er, at det er uklart for DEG, hvordan ansøger vil blive gjort opmærksom på, om der ligger andre udbud med særlige klasser eller hvilke andre udbud af ansøgers ønskede uddannelse, der ligger inden for 45 minutters transporttid fra ansøgers bopæl?

I §3 står der, at en ansøger, der ønsker forrang, skal angive dette i sin ansøgning og vedlægge relevant dokumentation. DEG ønsker, at der bliver skrevet en vejledning til, hvad der er relevant dokumentation. Dette skal både sikre lige muligheder for elever for at opnå forrang og smidiggøre sagsbehandlingen.

Forrang til visse ansøgere
§4 om institutioners mulighed for at give forrang til visse ansøgere
I §4, nr. 1 henvises til elever, som søger særligt tilrettelagte forløb for elever med Autisme Spektrum Forstyrrelse, jf. §26 i ”bekendtgørelse om optagelse på de gymnasiale uddannelser og om kapacitetsfastsættelse på institutioner for almengymnasiale uddannelser”. DEG vil gerne bede Børne- og Undervisningsministeriet om at fastslå, hvorvidt §4, nr. 3 med henvisning til ansøgere, der vil blive omfattet af § 61, stk. 1 eller 2, i lov om de gymnasiale uddannelser, giver institutioner, der selvstændigt har etableret ASF-klasser (f.eks. HTX Roskilde, som lige nu har 47 elever tilsammen i 1.g, 2.g og 3.g i deres ASF-klasser) mulighed for at give forrang til elever der søger deres ASF-klasser?

I §4, nr. 6 henvises til ansøgere, som af en kommunal eliteidrætsorganisation eller en af KL udpeget kommunal instans er vurderet til at have status som eliteidrætsudøver. DEG mener, at der bør udarbejdes retningslinjer med henblik på at sikre, at der er lige muligheder for at opnå status som eliteidrætsudøver på tværs af kommuner, herunder at der kommunikeres om muligheden herfor.

DEG mener, at det bør fremgå, hvordan der prioriteres mellem ansøgninger indenfor de 9 kategorier af forrang, hvis det er nødvendigt på en institution? Spørgsmålet er altså, om der er et hierarki mellem de 9 kategorier?

§6 om ansøgere til sjældne studieretninger
§6 henviser til bilag 1, som oplister centralt fastlagt studieretninger, der kan være sjældne, og godkendte lokale, sjældne studieretninger. DEG vil gerne pointere, at en bekendtgørelse synes at være et noget tungt redskab til at identificere sjældne studieretninger, da listerne formodes potentielt at kunne ændres løbende. Det må kunne gøres på en nemmere og mere dynamisk måde, f.eks. via offentliggørelse på ministeriets hjemmeside, som ikke kræver en bekendtgørelsesændring, når en ny sjælden studieretning identificeres eller en eksisterende udgår.

Desuden mener DEG, at der er behov for udmelding om mere klare procedurer for processen med at godkende lokale studieretninger og den efterfølgende vurdering af, hvilke der betegnes som sjældne.

DEG kan være bekymret for, om det er hensigtsmæssigt, at centralt fastlagte studieretninger i bilag 1 defineres som kun at betragtes som sjældne, såfremt de alene udbydes et sted i gymnasiesamarbejdets Ny Vestergade 17, 2. sal 33 37 78 88 www.deg.dk info@deg.dk 1471 København K område. Gymnasie samarbejdende ser ud til at blive fastlagt meget forskellige i de 5 regioner. Nogle steder kan der således være meget langt mellem udbud inden for gymnasiesamarbejdet og derfor ikke muligt for alle ansøgere at vælge et udbud med en sjælden studieretning indenfor en overskuelig transporttid.

Ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser § 7, stk. 3: Niels Brock og TECHCOLLEGE har en godkendelse til en forsøgsordning med virtuel tilrettelæggelse af undervisningen (hybrid), som løber frem til og med skoleåret 2024/25. Den bør fremgå af § 7, stk. 3. Tilføjelsen kunne f.eks. indsættes som nr. 3 og 4 og være formuleret som nedenfor:

3. Forsøg med virtuel tilrettelæggelse af én hhx-klasse på Niels Brock til og med optagelse til skoleåret 2024/25.
4. Forsøg med virtuel tilrettelæggelse af én htx-klasse på TECHCOLLEGE til og med optagelse til skoleåret 2024/25.