Tietgen

Kamilla Møller, Sille Mølleskov og Laura Jager Neldeberg fra Herningsholm Erhvervsskole & Gymnasier har brugt deres innovative og analytiske kompetencer til at komme i finalen i DM i Erhvervscase.

Det er de unges viden og evner, der afgør, om Danmark vinder kapløbet

Debat

Af: Brian Mikkelsen, adm. Direktør, Dansk Erhverv, og Ole Heinager, formand, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier – Lederne.

Man hører tit, at fremtiden tilhører de unge. Men den ikke bare tilhører dem, den afhænger af dem. Som samfund er vi afhængige af, at de unge får kompetencer til at sikre et stærkt erhvervsliv, der giver vækst i Danmark og som finansierer det velfærdssamfund, vi ønsker os. 

Vi befinder os i en brydningstid, hvor uddannelse er vigtigere end nogensinde før. Med færre unge og flere ældre, energikrise og klimaforandringer sættes behovet for uddannelse og kompetencer på spidsen.

Vi skal leve af det, vi kan præstere i Danmark. Derfor har vi brug for kompetencer, der matcher arbejdsmarkedets behov nu og på sigt. Vi har brug for kompetencer, der kan udvikle Danmark, tænke nyt og innovativt, se nye muligheder og samtidig tænke bæredygtigt, mere grønt og mere klimavenligt.

Netop i dag skal vi hylde nogle unge mennesker, der kan dette, når Dansk Erhverv sammen med Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier afholder finale i DM i Erhvervscase for Danmarks mest talentfulde elever på handelsgymnasiet, hhx.

DM i Erhvervscase udfordrer hhx-eleverne i deres evner til at analysere og udtænke forretningsidéer med udgangspunkt i konkrete virksomheder og organisationer. Koblingen til erhvervslivet er det, der afspejler det særlige ved handelsgymnasiet. Her lærer eleverne erhvervsorienterede fag som økonomi, afsætning, jura og IT, der sammen med almene fag som sprog og matematik giver stærke kompetencer inden for forretningsudvikling. De trænes i at tænke på tværs af fagene og at tænke kreative og innovative løsninger på virkelige problemstillinger og nye behov. Med andre ord; en uddannelse, der giver kompetencer, der er eftertragtede i erhvervslivet.

På trods af dette står hhx ofte i skyggen, når de unge sammen med deres forældre skal vælge en ungdomsuddannelse efter folkeskolen. Det er synd, for handelsgymnasiets stærke profil tiltrækker og udklækker ofte meget målrettede og afklarede elever, hvilket kommer til udtryk i deres valg af videre uddannelse. De tre mest populære videregående uddannelser at læse videre på for hhx-eleverne er HA almen, markedsføringsøkonom og finansøkonom, mens jura, HA jur. og økonomi også er på listen over de 10 mest populære uddannelser blandt unge med kongeblå studenterhue.

Derfor er det vigtigt, at vi understøtter muligheden for at unge allerede på deres ungdomsuddannelse kan forfølge deres interesse for handel, forretningsudvikling og endda iværksætteri. For dem, der vælger det, kan det være fundamentet for en spændende karriere. Derfor afholder vi DM i Erhvervscase – for at vise, hvad elever med en erhvervsgymnasial uddannelse kan.

I år er det med det verdenskendte moderne museum Louisiana, som erhvervscase i konkurrencen. Med udgangspunkt i Louisiana skal eleverne demonstrere, hvordan de kobler deres viden og færdigheder til virkelige problemstillinger i erhvervslivet.

Louisiana er ikke blot et kunstmuseum, men også en institution og en forretning, der bidrager til dansk kulturliv og oplevelsesøkonomi, og er et absolut fyrtårn blandt attraktioner i Danmark, der tiltrækker gæster fra hele verden året rundt. Det er uden tvivl en spændende erhvervscase, som også er med til at vise, at man med en hhx får kompetencer, der kan spille ind i alle slags brancher.

I 2019 satte oplevelsesbranchen i Danmark rekord med 139,2 mia. kr. i turismeomsætning. Med et par coronaår, hvor omsætningen har været faldende, er aktiviteten igen på vej op, og mange kulturinstitutioner har på samme linje som de fleste virksomheder skulle genbesøge deres forretningsgrundlag. Et gammelt ordsprog siger, at nød lærer nøgen kvinde at spinde. Det er måske lige at stramme den, men der er ingen tvivl om, at en coronakrisen har fået mange virksomheder til at tænke anderledes og nyt. Nu står vi så i en anden krise, en energikrise, som kræver det samme. Her kan nye, friske og unge øjne måske vise spændende veje.

Vi glæder os til at se, hvordan eleverne på baggrund af grundig analyse identificerer udviklingspotentialer og udtænker idéer, der kan gavne en kulturinstitution som Louisiana. For det er netop det de kan og netop det, der gør eleverne interessante og eftertragtede i erhvervslivet.

Det er de unges viden og evner, der er afgørende for, om Danmark vinder i kapløbet om at være et bæredygtigt og rigt samfund i balance. Vi har brug for erhvervstalenter, der kan udvikle og tænke vores samfund i nye og bedre baner. Derfor skal vi blive endnu bedre til at opdage, anerkende og dyrke, de unge der kan og vil, så de også kan blive så dygtige, som de kan. Og vi skal værne om de talenter, vi har.

Emne