Forsøg med udstrakte grundforløb

DEG-L høringssvar

Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier – Lederne (DEG-L) takker for muligheden for at afgive høringssvar til ovenstående høring.

DEG-L mener, at det er vigtigt at se på, hvordan vi kan støtte elever med funktionsnedsættelser bedst muligt, så flere får muligheden for at gennemføre en erhvervsuddannelse. Derfor ser DEG-L positivt på forsøgsbekendtgørelsen, som giver skolerne mulighed for at forsøge sig med udstrakte uddannelsesforløb m.v. for visse elev- og lærlingegrupper.

DEG-L bakker også op om forslagets mulighed for, at skoler skal kunne oprette selvstændige hold for begge elev- og lærlingegrupper. Det bemærkes dog, at det kan blive en udfordring at samle hold af en vis volumen, som giver mening indenfor den nuværende økonomiske ramme. Derfor kunne man overveje at kompensere skolerne for oprettelse af disse selvstændige hold, så det ikke bliver en lille volumen og økonomi, der står i vejen for, hvorvidt denne del af forsøgsordningen anvendes.

DEG-L undres desuden over formuleringen af § 1 stk. 3 og 4:

”Stk. 3. Institutionen skal så vidt muligt deltage i forsøget. Tilbuddet efter stk. 1 kan gives uafhængigt af, om eleven eller lærlingen modtager specialundervisning eller anden form for bistand eller støtte efter lovens §§ 29, 29 a eller § 30.

Stk. 4. Hvis institutionen ikke imødekommer en elevs eller lærlings ønske om at gennemføre grundforløbets 2. del på særlige vilkår, jf. stk. 1, skal dette begrundes skriftligt over for eleven eller lærlingen. Institutionen skal samtidig vurdere, om der er grundlag for at iværksætte andre foranstaltninger med henblik på at fastholde eleven i uddannelse”
I det oprindelige udkast til forslag til lov om ændring af lov om erhvervsuddannelser (Hjemmel til at udstrække uddannelsesforløb m.v. for visse elev- og lærlingegrupper), som blev sendt i høring den 28. juni 2021, læste DEG-L det således, at skolen selv, efter en individuel vurdering, kunne tilrettelægge grundforløbets 2. del på særlige vilkår for elever og lærlinge med funktionsnedsættelse eller tilsvarende svære vanskeligheder. Der stod endvidere i bemærkningerne til lovforslaget, ”at der således ikke ville være tale om pligt for skolen til at udbyde særlige forløb, og det vil ikke være en ret for eleven eller lærlingen.”

DEG-L ser således det foreslåede § 1 stk. 3 og 4 som en skærpelse ift. det oprindelige forslag. Denne skærpelse kan give en række udfordringer, som det blandt andet også blev beskrevet i bemærkningerne til det oprindelige lovforslag:

”Ordningen etableres ikke som en pligt, da dette kan medføre uproportionale merudgifter for skolen i lyset af, at en række uddannelser kun udbydes en gang årligt.”

Med udgangspunkt i ovenstående opfordrer DEG-L til, at man lader det være op til skolerne individuelt at vurdere, hvornår det kan give mening at anvende forsøgsordningen.

Slutteligt mener DEG-L, at det er vigtigt, at der tages stilling til, hvordan lærlinge/elever med eventuelt udstrakte forløb opgøres i forbindelse med målsætningerne fra trepartsaftalen af november 2020.

Foruden ovenstående har DEG-L ingen yderligere bemærkninger.

Kontakt

Portræt af Mie Hovmark

Mie Hovmark

Chefkonsulent og teamkoordinator - eud & eux